Elektriska Porsche Macan avklädd för första gången

Kommande Porsche Macan är skapad för den elektriska eran, och med över 600 hk och 1000 Nm kan det bli en riktig värsting. Spionbilder avslöjar nu Porschen för första gången i sin slutgiltiga design – nästan helt utan kamouflage.

Nästa generations Porsche Macan har nu utvecklats under lång tid och trots förseningar kommer lanseringen av SUV:en närmare och närmare. Tidigare spionbilder av den elektriska Macan har inte varit till speciellt stor nytta för dem som varit ivriga. Bilarna har nämligen använt den nuvarande Macan-karossen. Men nu avslöjas en helt ny Macan upp för första gången, som antagligen är den slutgiltiga designen.

De allra största förändringarna på elektriska Macan är den nya fronten. Strålkastarna har nu en skarpare form och liknar en blandning av nya Cayenne och Taycan. På kommande Macan finns också en ny uppsättning av dagsljuslampor under strålkastarna, med två ledpunkter i varje lampa. Det blir alltså ett säreget designspråk som Porsche inte har i några andra modeller.

Liksom fronten delar Macan många liknelser med nya Cayenne och Taycan baktill. Den nedre plastdelen av stötfångaren verkar vara tagen direkt från Taycan. Lamporna bak ser nu mer ut som på nya Cayenne och formen som helhet är något vassare. Såklart finns inte heller några utblås då Macan bara kommer som elektrisk. 

Längs med sidan av Macan ser det faktiskt inte ut som några jättestora ändringar har skett. Man känner lätt igen den mjukt avrundade fönsterlisten från gamla Macan. Handtagen ser också ut att likna de gamla och är inte strömlinjeformade som på Taycan. Nedan är de första avklädda bilderna på den kommande elektriska Macan, Autocar var först att rapportera nyheten.

Interiören i kommande Macan är helt omgjord. Enligt spionbilderna tar den främst inspiration från nya Cayenne. Växelväljaren är som på de nyare Porsche-modellerna uppe mellan förarens display och mittdisplayen. Mittkonsolen ser istället ut att fyllas av Porsches välkända touch-knappar, och i mitten finns ett stort vred, antagligen för volym. På skärmen i mitten ser det ut som att någon typ av AR-karta finns med pilar som visar vägen utifrån en kamera i fronten. Isåfall skulle Macan bli den första Porschen att få den funktionen.

Bilen kommer att dela sin nya PPE-arkitektur med den lika stora Audi Q6 E-tron. Macan var ursprungligen planerad till i år, men försenades av utvecklingssvårigheter hos Cariad, Volkswagen-koncernens problematiska mjukvaru-division. Alla varianter av elektriska Macan kommer att få ett 100 kWh litiumjonbatteri. Porsche har dock inte bekräftat någon räckvidd. PPE-plattformens 800V-arkitektur tillåter laddningshastigheter som överstiger 270 kW.

Enligt Autocar kommer nya Macan få en elmotorer per axel, liknande de som används i Porsche Taycan. De skriver också att Macan kan få så mycket som 603 hk, med mer än 1000 Nm, skickat till alla fyra hjulen. Därför kan man nog förvänta sig seriös prestanda, med tanke på Macans förhållandevis lilla storlek. Porsche har inte kommenterat om en “overboost”-funktion kommer att finnas tillgänglig på elektriska Macan. Systemet finns som finns på Taycan Turbo S ger en tillfällig krafthöjning till 751 hk.

Det märks att prestandan och dynamiken har varit en viktig punkt i utvecklandet av Macan. Porsches chassichef Dominik Hartmann bekräftade för Autocar att den kommer att ha en så kallad “prestandabakaxel”, med motorn monterad så långt bak som möjligt. Detta ger en viktfördelning på 48 % på framaxeln och 52 % på bakaxeln, för att maximera greppet. 

Tidigare har det bekräftats att Macan blir den första modellen som får Porsches tvåventilsdämpare, som används för att öka komforten. Systemet möjliggör oberoende justering via systemet Porsche Active Suspension Management (PASM). Detta kommer också att sänka fjädringen vid vissa hastigheter för att förbättra bilens luftdynamik och minska energiförbrukningen. Bakhjulsstyrning kommer också till elektriska Macan.

Elektriska Macan är nästa modell i en serie kommande elbilar från Porsche. Macan är planerad att lanseras i mitten av 2024. Under 2025 är elektriska 718 Boxster och elektriska Cayenne planerade att visas upp. Året efter planerar Porsche att visa upp nya Panamera som även den kommer att vara elektrisk. Porsche har som mål att elfordon ska stå för 50 procent av sin globala försäljning 2025 och 80 procent 2030. Om ungefär tre år ser det alltså ut som att 911 kommer stå ensam med bensinmotor i Porsches produktportfölj.