Mobility Sweden har nu släppt listan över nyregistrerade elbilar i juli. Kinesiska BYD toppar listan med modellen Atto 3 och lämnar klassiska märken som Volvo och Volkswagen bakom sig. Nybilsregistreringen minskar överlag men andelen elbilar som säljs följer årets genomsnitt.
– Det känns såklart fantastiskt roligt, säger Victor Liljenberg, vd för Hedin Electric Mobility till Carup.
Mobility Sweden har nu släppt sin statistik över nyregistrerade bilar för juli månad. Som vanligt gjorde sommarens semestertider att nyregistreringen minskade under juli. En till faktor till lägre nybilsregistrering är det generella ekonomiska läget med hög inflation och höga räntor.
Under juli registrerades totalt 17 300 nya bilar i Sverige, och av dessa var 6487 elbilar. Därför motsvarar andelen elbilar ungefär 37 procent av den totala nybilsregistreringen, vilket ligger i nivå med årets genomsnitt som hittills är 35 procent. Något mer överraskande är elbilen som toppar sommarlistan. Det är nämligen den kinesiska BYD Atto 3 som tagit sig upp på förstaplatsen med 721 sålda bilar. Carup har intervjuat Hedin Electric Mobilitys vd Victor Liljenberg för att ställa ett par frågor angående bilen som toppar listorna. Hedin Electric Mobility är distributör för BYD i Sverige.
Carup frågade Liljenberg hur det känns att BYD Atto 3 blev den mest registrerade nya elbilen i juli.
– Det känns såklart fantastiskt roligt, särskilt under rådande marknadsläge och med tanke på att vi är ett nytt varumärke på den svenska marknaden så känns det extra roligt, svarade han.
Uppenbarligen har BYD haft leveransfest, kanske kan det bero på deras otroliga kampanj på modellen. Hedin Bil har just nu en kampanj på elbilen Atto 3 där man kan privatleasa modellen i 12 månader för bara 2995 kronor. Vi frågar Victor Liljenberg varför han tror att så många har valt att köpa just BYD Atto 3.
– Vi har haft flera olika erbjudanden och marknadsaktiviteter som tillsammans bidragit till det stora intresset. Modellen är också placerad i ett segment som tilltalar många, svarar han.
BYD Atto 3 är en kompakt SUV som introducerades i februari 2022 i Kina, men det dröjde till början av 2023 innan bilen kom till Sverige. Batteriet är på 60 kWh och ger 201 hk. På en full laddning kommer man enligt WLTP 42 mil och 0–100 km/h går på 7,3 sekunder.
Carup frågar Victor Liljenberg om BYD hade förväntat sig en så stark försäljning. Då svarar Liljenberg så här:
– Vi har haft höga förväntningar och ambitioner, men konkurrensen är tuff och försäljningen av elbilar har stagnerat efter klimatbonusens utträde, vilket gör det mer utmanande och svårprognosticerat.
BYD Atto 3 rankas inte bara starkt i listan över elbilar. Den lilla SUV:en är också den näst mest registrerade bilmodellen under juli sett till alla drivmedelstyper. Volvo XC60 är på första plats på listan och det har registrerats 807 exemplar av bilen under månaden. Andra anmärkningsvärda bilar är bland annat Tesla Model Y som under juli har halkat ner kraftigt på listan efter att ha legat på topp flera månader i rad. Model Y hamnar på femte plats på elbilslistan, och på åttonde plats på listan över alla drivmedel.
Däremot ska man tänka på att det är många biltillverkare, däribland Tesla, som kraftigt drar ner på leveranserna och därav nyregistreringarna under sommaren. Hittills i år har det registrerats 58 932 nya elbilar i Sverige. Jämfört med samma period 2022, är det en stor ökning, då registrerades 44 432 elbilar.
Carup frågar Victor Liljenberg om han tror att BYD kommer fortsätta toppa listorna över nyregistreringar framöver.
– Som sagt är konkurrensen tuff och vi är ödmjuka inför uppgiften, men vi hoppas självklart att det inte är sista gången och kommer att fortsätta jobba hårt tillsammans med våra återförsäljare för att fler ska upptäcka BYD och våra olika bilmodeller, svarar Victor Liljenberg. Tittar man på helåret över de mest registrerade nya bilarna är det Tesla Model Y som överlägset leder med 8900 sålda bilar. Därefter kommer Volvo XC40, XC60 och sedan Volkswagen ID.4.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]