Världens snabbaste elbil i dragrace mot Bugatti och Tesla Plaid

På en asfaltssträcka i ett majsfält kör “Triple F Collection” det ultimata drag racet. För första gången har hyperbilen Rimac Nevera tävlat mot Bugattis W16-monster, Chrion SuperSport och Tesla Model S Plaid. Se den otroliga videon när killarna tävlar i några av de dyraste bilarna någonsin.

Med ett garage fullt av de galnaste bilarna i världen gör “Triple F Collection” videos på Youtube med “head-to-head-race”. “Triple F Collection” ägs av Dave Frecka och hans söner Jordan och Jason och sammanlagt äger de över 40 otroliga bilar. De har ett personligt tidsdiagram över vilka bilar som är snabbast på en 400-meterssträcka, även kallat quarter mile i USA. Nyligen tog de emot en Rimac Nevera som nu är redo att tävla i ett drag race. Bilen överlämnades av Mate Rimac själv, vd och grundare av Rimac och numera även vd för Bugatti.

Rimac Nevera visades upp som prototyp i augusti 2021. Varje hjul på Rimac Nevera drivs individuellt av monterade magnetmotorer. Tillsammans ger de totalt 1 914 hk och 2 360 Nm. Varje uppsättning hjul, fram och bak, har en enväxlad växellåda för att tillåta fullt vridmoment att appliceras till vänster eller höger om den axeln. 

Den 15 november 2022 släppte Rimac två videor som visar hur bilen når 412 km/h på Automotive Testing Papenburg-banan i Tyskland, vilket gjorde den till världens snabbaste elbil. Rimac meddelade den 17 maj 2023 att Nevera satte flera nya rekord på en och samma dag, bland annat 0–97 km/h, 0-60 mph, på 1.74 sekunder. Ett annat rekord de satte var tiden över en 400-metersträcka, på 8.25 sekunder. Den 17 juli i år satte Neveran rekordet för den snabbaste mångproducerade elbilen vid Goodwood Festival of Speed, med en tid på 49.32 sekunder runt banan.

Efter att ha tagit emot sin helelektriska Rimac Nevera är Jordan och Jason redo att göra det ultimata dragracet till en YouTube-video. Jason som kör Neveran får ingen dålig utmanande för tävlingen, Jordan kör nämligen i en Bugatti Chiron Super Sport. Utrustad med en 8.0-liters fyrturboladdad W16-motor som ger häpnadsväckande 1 578 hästkrafter och 1 600 Nm. Trots de imponerande siffrorna är Bugattin i det här fallet lite av en underdog, den har nästan 350 hk mindre än Neveran. Jason och Jordan sätter sig bakom ratten hyperbilarna för den första officiella tävlingen mellan Bugatti och Rimac.

På en asfaltssträcka mitt i ett majsfält i Ohio tävlar några av de dyraste bilarna som någonsin tillverkats. Resultaten av loppet är kanske förutsägbara för alla som är medvetna om hur snabb Nevera är i en rak linje. Till och med när Neveran inte fick en bra start, hade elbilen tillräckligt med kraft för att slå sin W16-motståndare. 

Jordan bytte efter detta bil till en Tesla Model S Plaid för att köra mot Jason. Men även mot Teslan var Rimac Nevera överlägsen. Till slut blev den snabbaste tiden över 400-meterssträckan på otroliga 8.72 sekunder. Det gjorde Neveran en halv sekund snabbare än Chiron Super Sport som körde på 9.39 sekunder och 0.8 sekunder snabbare än Tesla Model S Plaid som körde på 9.50 sekunder. Hade tävlingssträckan varit tillräckligt lång hade dock Bugattin till slut kör ikapp och sedan kört om Rimac Neveran. Toppfarten på SuperSport är runt 445 km/h medan toppfarten på Neveran är 415 km/h. Nedan är Triple F Collection Youtube-video.