En Saab 900 Aero Turbo 16 gömdes undan i garaget av sin ägare för 22 år sedan. Nu har bilen väckts ur sin törnrosasömn och sett dagsljus för första gången sedan 2001. Saab 900 Aero Turbo 16 var värsta du kunde köra från svenska bilfabriker på 1980-talet. Idag jämförs modellen med Porsche 911 – och nu bjuds bilen ut på auktion.
Fascinationen för Saabs bilar bara ökar för varje år som går. Den heliga graalen bland många samlare är Saab 900 Aero. Det är en modell som jämförts med Porsche 911, men som fortfarande är överkomlig. Aero-modellen togs fram 1983 och var debutmodellen för Saabs berömda 16-ventils turbomotor på 175 hästkrafter. Den skiljer sig från vanliga Saab 900 genom att den har kjolpaket och speciella Aero-fälgar. Och idag är den faktiskt mer sällsynt än Porsche 911 som jämförelsevis blivit en dussinbil.
Nu har en osannolikt välbevarad Saab 900 Aero från 1987 sett dagsljus efter att ha stått undangömd ett garage i 22 år. Den svarta skönheten säljs nu på Bilwebauctions. Bilen köptes ny av en stolt ägare i Borås 1987. Han kom att kalla Saaben för sin “andra fru” och har skött bilen med stor kärlek i över 35 år. Efter att ha brukats och körts 4700 mil gömdes Saaben undan i ett garage redan 2001.
Där har den stått undangömd ända tills för tre veckor sedan då ägaren bestämde sig för att skiljas från sin andra kärlek och Bilwebauctions hämtade bilen. Efter en rejäl rengöring och polering har Saaben återfått en stor del av sin gamla skönhet. Men det där med att gammal kärlek aldrig rostar är inte helt sant, det finns vissa tecken på ytrost i hörnen. Men efter att ha haft överdragsklädsel under hela bilens liv är den lyxiga plyschklädseln som ny.
Efter den långa törnrosasömnen kommer dock turbomotorn behöva en rejäl översyn, den startar idag, men bör inte köras så långa sträckor innan en rejäl service gjorts.
– Efter att ha utfört viktiga underhållsuppgifter som olje- och bränslebyte samt genomfört noggranna kontroller av elektriska systemet och tändningen, lyckades vi starta bilen. Den startar mjukt och kör bra, med bromsarna, växellådan och kopplingen fungerande som de ska. Dock har vi bara genomfört en kort testkörning som täcker några hundra meter för att säkerställa grundläggande driftsprestanda, uppger Bilwebauctions Shaun Major.
Trots sin sällsynthet bedömer Bilwebauctions att Saaben kommer att gå för mellan 220 000 och 240 000 kronor. En välbevarad Saab kostar fortfarande en spottstyver jämfört med en Porsche, trots att det aldrig mer kommer att tillverkas nya Saab 900. En liknande Saab 900 Aero som förvisso körts ännu mycket mindre såldes förra året för rekordpriset för 536 000 kronor.
– Denna Saab Aero Turbo är ett oerhört sällsynt fynd med sitt exceptionella skick och låga körsträcka. Det kan dröja länge innan en liknande möjlighet dyker upp till försäljning igen, säger Bilwebauctions besiktningsman Shaun Major om Aeron som säljs nu.
Fakta: Saab 900 T16 Aero 1987
Motor: Bensin, 4-cylindrig längsmonterad motor med dubbel överliggande kamaxel. Cylindervolym 1 985 cm³. Max effekt 175 hk vid 5 300 r/min, max vridmoment 250 Nm vid 3 400 r/min. Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. Axelavstånd 252, längd 474, bredd 169, höjd 141, spårvidd f/b 143/144. Tjänstevikt 1 350, maxlast 340. Tank 63 liter. Fartresurser: Acceleration 0–100 km/h 8,1 sekunder. Toppfart 212 km/h. Bränsleförbrukning: Blandad körning 0,95 l/mil.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter