VW smygvisar nya Passat – får 10 mils räckvidd på el

Volkswagen smygvisar helt nya generationen av Passat. Bilen kommer som laddhybrid med 100 km räckvidd – och blir en allvarlig utmanare till elbilar. Passat har blivit längre och fått ett enormt baksäte och större bagageutrymme. 

Laddhybrid och kombi var en glödhet kombination för några år sedan, men nu har biltypen kallnat betänkligt på slutet. Nya generationen av Volkswagen Passat visar att det kan ha varit ett förhastat beslut. Nya Passat har blivit större, lyxigare och kommer med en elektrisk räckvidd på hela 100 kilometer. 

Volkswagen smygvisar nu den nionde generationen av Passat, som kanske får en och annan elbilsägare att börja fundera en över en laddhybrid igen. För när subventionerna på en elbil är borta kan plötsligt en bensindriven kombi med laddhybrid var ett hett alternativ igen. Relativt få bilägare kör mer än 10 mil till vardags, och med ett stort batteri kan nästan all körning ske på el. Laddhybriden kommer med två motorvarianter, 272 hk eller 204 hk, batteriet är på hela 18,5 kWh.

Nya Passat har fått en modernare och mer strömlinjeformad exteriör, luftmotståndet ligger på Cw 0,24-0,26. Bilen har vuxit till hela 492 centimeter, 14 centimeter längre än dagens Passat. Utrymmet i baksätet har vuxit med 5 cm och blivit slösaktigt stort , ja nästan på limousinenivå. Det ryms nu ännu mer i bagaget än tidigare. Bagageutrymmets kapacitet ökas med 40 liter till 690 liter (vid last upp till baksätets ryggstödshöjd), och även med 140 liter till 1920 liter när baksätet är nedfällt.  Invändigt så ärver Passat en stor del av förarmiljön från Volkswagen ID.7, dessutom har Volkswagen fixat till missar med dåliga knappar och en touchlist för reglage som i ID.3 och ID.4 inte går att använda i mörker. 

De som har testat bilen talar om att den är tystare och mer komfortabel än tidigare. Bilen ärver de adaptiva stötdämparna från ID-modellerna. Sätena ska också ha blivit mer komfortabla, med väldigt sköna nackstöd. Passat har hittills sålt i mer än 30 miljoner enheter. Med en minskande efterfrågan på elbilar kanske en laddhybrid med 10 mils räckvidd har ljusare framtid än vad många vågat tro?