En av de galnaste och mest extrema bilarna från BMW – någonsin. Nu har de första testerna gjorts av BMW XM, laddhybrid-SUV:en med 653 hästkrafter. Ofta brukar hyllningskören var unison när lyxbilar lanseras – men flera som testat tycker att BMW har tagit i för för hårt och sågar bilen.
– BMW:s Ikaros-ögonblick. XM försöker vara en lyx-SUV och en ultimat M-bil med hybridsamvete, men lyckas inte övertyga som helhet, skriver Top Gear.
För första gången sedan BMW M1 kommer BMW M GmbH med en egen originalmodell. Det är också Motorsport-divisionens första elektrifierade bil någonsin. Men det som verkligen sticker ut hos BMW XM är den extroverta och utåtagerande designen med en enorm guldinfattad grill som dominerar hela fronten. Det här är en bil för den som verkligen vill synas. Bilen försöker att vara både sportbil och SUV på samma gång och ta upp konkurrensen med Ferrari Purosangue och Lamborghini Urus. I Sverige startar prislappen på 1 821 000 kronor.
BMW XM kombinerar en V8-motor med dubbelturbo med 489 hästkrafter med en elmotor på 197 hästrafter. Tillsammans utvecklar drivpaketet 653 hästkrafter och 800 Newtonmeter. Enligt BMW ska laddhybriden ge ett smått otroligt svar bara du petar på gaspedalen. Den tunga kolossen tar sig upp till 100 km/h på 4,3 sekunder. XM är fyrhjulsdriven. Men bilen kan också smygas på el i staden, men har en räckvidd på upp till 88 km på el.
Det kommer också en extremversion vid namn XM Red Label för dem som tycker att 653 hästkrafter är för lite. Red Label har galna 748 hästkrafter och ett vridmoment på 1000 Newtonmeter.
Interiören är lyxigt sportig i loungestil och framstolarna är en blandning av sport och komfort. Bilen har förstås BMW:s nya Curved Display. Taket är unikt och har en tredimensionell prismastruktur med 100 inbyggda LED-lampor. Den som hade hoppats på en klassiskt sportig BMW-interiör med kolfiber i M5-stil kommer att bli besviken.
Trots att BMW använder M-varumärket sticker man inte under stol med att bilen ska vara en kompromiss mellan körglädje och välbefinnande. BMW hävdar att lyckats skapa det bredaste möjliga spektrumet mellan M-dynamik och åkkomfort. Går det verkligen att vara bra på allt utan att välja? BMW XM har som standard med adaptiv M-fjädring med elektroniskt styrda dämpare och aktiv stabilisering med 48V elmotorer.
Bilen väger in på 2785 kg, så trots enorm effekt är prestandan inte i superbilsklass. Upp till 100 km/h blir XM rejält frånåkt av en Tesla Model Y Performance. XM toppar 250 km/h eller 270 km/h med M Driver’s-package.
Top Gear har förstås testat BMW:s nya flaggskepp och de imponeras av prestandan och hur tyst bilen är. På nedsidan finns att hybriddrivlinan känns osäker i sin respons och att bilen är obekväm. Top Gear levererar på det hela taget en riktig sågning av BMW:s lyxorgie och menar att den tillkommit av marknadsavdelningens girighet och att de tvingat BMW M att sälja ut sig. Redan inledningsvis gör de klart att bilen är att jämföra med att banta med hjälp av kakor och chips – ett Ikaros-ögonblick för BMW som inte riktigt klarar av att vara både lyx-SUV och ultimat M-bil.
– Den är för styv för att vara en lyxbil och för kompromissad för att vara en riktmärke med prestandabil. M-bilar brukade definieras av motorer med hög varvtal från motorsport, och senare av medfödd chassibalans och enorm konfigurerbarhet. XM är inte bara klumpig att titta på: den är också för hårdhänt att köra, blir omdömet.
Kanske satt kollegerna på Auto Express vid samma middagsbord som Top Gear under BMW:s testresa till USA, för de är inte mycket mer positiva än kollegerna. De ger inte bilen mer än 2,5 av 5 i betyg. De menar att inte ens BMW M kan vinna över fysikens lagar och den tunga bilen lever inte upp till vad M-bilar brukar leverera på kurviga vägar. De riktiga M-entusiasterna bör ignorera bilen, då den misslyckas med att leverera engagemang samtidigt som hybriddrivlinan inte alltid är så respons.
– XM gör ett anständigt jobb med att hålla sig platt och kontrollerad i längre, svepande svängar, men den kämpar för att komma ur sin egen väg i skarpare böjar. Detta är särskilt sant om du försöker stressa på bilen, när drivlinans svagheter kan störa resten av paketet när du försöker accelerera ut ur snävare svängar.
Autocar är något mer positiva och ger bilen betyget 3 av 5. De chockeras av utseendet och kan inte minnas att någon biltillverkare någonsin gått så långt som BMW M gjort i sitt effektsökeri. För M:s traditionella publik är det svårt att se hur SUV:en någonsin kan lyckas som objekt på det sätt som även X5 M gör, enligt tidningen.
I likhet med flera andra brittiska tidningar ogillar de att bilen är så tung med sina 2710 kg, något som tyvärr hämmar köregenskaperna.
– Att köra den bekräftar vad XM:s stil antyder: Den här bilen saknar äkthet eller åtminstone något verkligt syfte bortom chock och vördnad. Och om M historiskt sett handlar om korrekt körtillfredsställelse i ett verkligt användbart och praktiskt paket, så är jag inte säker på var dess senaste produkt, denna självbekände bastion av modern galenskap, är tänkt att passa in. Inte på många brittiska vägar, det är säkert. För tung för att uttrycka sig själv, för svår att gnugga med dagligen och för dyr för att drivlinan ska kunna släppas lätt, det tillför lite till varken märket eller super-SUV-festen. M kan bättre.
Amerikanska Hagerty borde vara mer positiva, då BMW XM i första hand skapats för att tillfredsställa köpare i USA som ofta har en något annan smak än vad vi européer har. Och mycket riktigt är de mer positivt inställda till bilens design än sina europeiska bröder.
– XM är inte så besynnerlig som den ser ut på bilder. De aggressiva särskiljande signalerna som är vanliga för moderna M-bilar saknas. Det är ett märkligt val med tanke på att BMW nämner omisskännliga Mercedes G-Wagen och Lamborghini Urus som huvudkonkurrenter.
De gillar också laddhybriddrivlinan bättre och finner att den levererar kraften på ett mjukt och självsäkert sätt, snarare än brutalt. Men även Hagerty konstaterar att BMW M inte kunna trolla bort bilens vikt, även om den känns ganska smidig och slår de flesta SUV:ar i samma storleksklass..
– Genom ett nytt bakhjulsstyrningssystem och aktiva krängningshämmare svänger XM som om den hade kortare hjulbas än den egentligen har. Karossrullningen är otroligt kontrollerad, även i övergångar från sida till sida. Frontgreppet är högre och mer betryggande än i de flesta stadsjeepar i denna storlek. Den enorma vikten försvinner aldrig, men dess påverkan mildras. Det som finns kvar är en kapabel, förtroendeingivande bil.
Hagerty menar att XM gör det möjligt för fler kunder att köpa en riktig prestandabil och att bilen är en logisk fortsättning på M-bilarna i takt med teknikens frammarsch. Och den som vill ha en mer gammaldags M-bil kan utan problem köpa en M2. Bilens starkaste sidor är den extravaganta inredningen och den sofistikerade chassidynamiken.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter