Suv-racet: Volvo XC60 Polestar mot två tyskar

Det är svensken mot två skickliga tyskar: Volvo XC60 Polestar utmanas i ett dragrace mot Audi Q5e och en BMW X3. 
– Volvon är dyrast och starkast, då bör den vinna, säger programledaren Mat Watson. 
Men nja…BMW:n med förbränningsmotor bjuder upp till rejäl kamp. 
Se videon här.

Den brittiska bilsajten Carwow har börjat bli känt på Youtube som arrangören av dragrace mellan både beskedliga familjebilar och modeller med rejäla muskler under huven. Det handlar om vilken som är snabbast över linjen efter ca 400 meter raksträcka, både från stillastående och rullande start. Programledaren Mat Watson kör själv en av bilarna. I det senaste dragracet har han samlat ihop tre familje-suvar och Mat förväntar sig att vinna, därför har han satt sig i en Volvo.

Volvo XC60 har totalt 405 hk tack vare en extra elmotor och ett vridmoment på 675 Nm. Visserligen är svensken tyngt i sällskapet med en vikt på 2,2 ton. Men visst ska den väl så de mindre och inte lika starka tyskarna?

Audi Q5 är visserligen också en hybrid men bensin- och elmotorn producerar bara totalt 367 hk och ett vridmoment på 500 Nm. Audin har launch control, vilket Volvon saknar.

BMW X3 M40i representerar den den gamla skolan med en 3,0 liters turbomotor utan extra hjälp av el: det ger totalt 354 hk och 500 Nm.
BMW:n är den billigaste bilen i sällskapet, runt 100 000 kr mindre än Volvon.

Hur racen slutade? Om du inte orkar se filmen så kan Mat Watsons ord ge dig en tydlig fingervisning:
– Grattis, BMW. Den bilen vinner flest moment och är snabbast från stående start. ropar han (bakom ratten på Volvon).

400 meter från stående start:
BMW:n flög i mål på 13,4 sekunder, Volvon på 13,6 sek och Audin slutade trea på 13,7 sek.
Några få tiondelars skillnad, kan man tycka. Men när man ser hur många meter det faktiskt är på banan är segermariginalen ganska stor. 

Volvos triumf sker däremot på rullande start. Mat Watson får jubla när XC60-hybriden flyger ifrån de två tyskarna i starten. 
– Wow, motorn bara fortsatte att mata kraft, det tog nästan aldrig slut. 
Visserligen började BMW:n att komma tillbaka efter Volvons starka start, men hinner ändå inte ikapp.

Däremot blir Mat Watson rejält besviken när bilarnas automatläge kopplas ur och istället körs på manuellt läge.
Volvon ser ut att knappt accelerera jämfört med de två tyskarna, som hamnar långt före.
– Jag avbryter racet här, jag är låååångt efter er andra.