Kinesiska bilmärken har tredubblat sin andel av Rysslands bilmarknad och ökar sin försäljning kraftigt. Volvo Cars huvudägare Geely hör till de största vinnarna på kriget och andra bilmärkens bojkott.
Rysslands bilmarknad har minskat kraftigt sedan landet inledde sitt invasionskrig mot Ukraina. På årsbasis har den ryska bilförsäljningen gått ner med 61,6 procent. Men det finns faktiskt vinnare.
Alla europeiska bilmärken inklusive Volvo Cars har lämnat Ryssland sedan Vladimir Putin inledde sitt krig. Men de kinesiska bilmärkena har stannat kvar, och det lönar sig. I november sålde de kinesiska bilmärkena 16 138 bilar i Ryssland, en dubblering mot försäljningen före kriget, uppger Reuters.
Bland märkena som vunnit på kriget och bojkotten finns Volvos ägare Geely som nu är landets fjärde största märke. I november sålde Geely 3506 bilar, en ökning med 24 procent jämfört med november förra året. För 2022 har Geely minskat med 7,7 procent, då försäljningen i stort sett stod still under inledningen av kriget. Ryssland är nu den sjätte största exportnationen för kinesiska bilmärken.
Totalt sett såldes 46 403 bilar och lätta lastbilar, på årsbasis spås en försäljning av 600 000 fordon. Marknaden domineras helt av ryska och kinesiska bilmärken. Det ryska bilmärket Moskvitch har återupplivats, men bilen byggs med motordelar från kinesiska JAC. Moskvitch kommer att tillverkas i en fabrik som Renault har sålt efter att kriget inleddes.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter