Svenske bilhandlaren Anders Hedin har på ett par decennier byggt upp Sveriges största bilhandelskedja. Koncernen har även växt i flera europeiska länder.
Allt började i Borås 1985 när familjen Hedin tog över en Mercedeshall.
På kort tid har svenske bilhandlaren Anders Hedin Group seglat upp som en av Europas största bilhandelskedjor. Allt började 1985 i Borås när Anders Hedin och hans pappa tog över Philipson i Borsås som sålde Mercedes och Nissan. Fem år senare köptes Philipson i Halmstad och sedan startade en expansion utan dess like i svensk bilhistoria.
Hedin Group säljer idag omkring 200 000 bilar om året. Koncernen har växt genom flera förvärv och försökte i slutet av 2022 köpa den stora brittiska handlaren Pendragon. Den affären gick dock inte i lås.
Idag säljer Hedin Bil 46 olika bilmärken. I koncernens bilhallar i Sverige finns allt från relativt nya kinesiska bilmärken som MG till de mest exklusiva modellerna från Porsche. Förra året tog Hedin Group över importen av Ford till Sverige och de tar också in flera kinesiska bilmärken till Sverige. Senaste tillskottet är kinesiska lyxmärket Hongqi.
Sommren 2022 köpte Anders Hedin Group upp resterna av Saab för 503 miljoner kronor av regeringen. Reservdelsbolaget Orio hanterar alla kvarvarande reservdelar efter Saabkonkursen 2011. För ett drygt år sedan blev även Göteborgs fastighetskung Erik Selin 25-procentig delägare efter att ha gått in med 3,5 miljarder kronor i Hedin Group via en nyemission.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter