Bilhandlarjätten Bilia räknar med att förlora pengar på att elbilar behöver mindre service. Men tappet tas igen av att elbilarna bränner mer däck och har tunnare rutor som går sönder.
– En elbil sliter mycket mer däck eftersom bilarna är tyngre samtidigt som mönsterdjupet ofta är mindre i jämförelse med konventionella personbilar, säger Bilias vd Per Avander till DI.
Övergången till elbilar är ett orosmoment för många bilhandlare då elbilarna kräver betydligt mindre service än en förbränningsbil. Elbilarna behöver inga oljebyten eller nya kamremmar. Bilia räknar med att tappa 15 procent på underhållet jämfört med bilar som drivs av bensin och diesel.
Men nu avslöjar vd Per Avander att mycket kommer att tas igen på att elbilarna förbrukar betydligt mer däck och att har tunnare rutor som behöver bytas oftare.
– Tar vi däckbranschen är den i dag mycket fragmenterad samtidigt som det kommer att vara en växande bransch i takt med att elbilarna tar över. En elbil sliter mycket mer däck eftersom bilarna är tyngre samtidigt som mönsterdjupet ofta är mindre i jämförelse med konventionella personbilar. Dessutom accelererar en elbil snabbare, vilket också sliter på däcken, säger han till DI.
Bilia räknar också med att allt fler elbilsägare behöver byta ut rutorna oftare. Många elbilar har glastak som kan kosta närmare 30 000 kronor att byta ut.
– Även glasmarknaden gynnas av allt fler elbilar på vägarna eftersom rutorna är större och tunnare på elbilar och därmed mer utsatta för skador, säger Per Avander till DI.
Bilia räknar också med att ta igen elbilstappet genom att mindre bilverkstäder slås ut eftersom elbilar kräver stora investeringar och kompetens inom starkström.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter