Okända lagen – då får bilen som blir omkörd böter

Då kan bilen som blir omkörd få böter. Det här kan vara förklaringen bakom många bilisters märkliga beteende.
– Det är ett av de vanligaste irritationsmomenten, säger trafikläraren Amer Adam.

Fenomenet märks särskilt på 2+1-vägar där vägen växlar mellan ett och två körfält i samma riktning. Tanken är att bilister ska kunna köra om säkert när den extra filen kommer. Men i praktiken blir det ibland tvärtom. En förare som nyss hållit 85 km/h på en 100-väg kan plötsligt öka till 100 när någon bakom försöker köra om. Då blir omkörningen längre, svårare och mer stressad.
– Som trafiklärare möter jag ofta elever som undrar över detta beteende, säger Amer Adam.

I värsta fall pressas den omkörande föraren att välja mellan att bromsa, tränga sig in eller själv bryta mot hastighetsgränsen. Enligt Amer behöver det inte alltid handla om att föraren framför medvetet vill jävlas. I vissa fall märker föraren först när vägen blir bredare att hastigheten varit låg. I andra fall känns den tvåfiliga delen tryggare.
– Vägen känns bredare och tryggare när två körfält öppnar sig, säger Amer.

En farlig omkörning precis innan en tvåfilig väg går ihop till en – fångad av Google Maps-bilen.

Det kan också handla om stress eller prestige. När en bil bakom går ut för att köra om reagerar vissa förare med att trycka lite extra på gasen. Då krymper marginalerna och omkörningen blir svårare. Samtidigt är det viktigt att skilja på olika situationer. Att öka farten upp till hastighetsgränsen är inte förbjudet om ingen omkörning pågår. Men när någon redan har påbörjat en omkörning får den inte försvåras genom att den omkörda bilen accelererar.

Det är just då problemet ofta uppstår. Någon är redan på väg att köra om eller tydligt har visat att den ska göra det. Då ska den omkörda föraren inte börja tävla, säger Amer. Samtidigt ligger ansvaret inte bara på bilen framför.
– Det är en vanlig missuppfattning att man får gasa lite extra under omkörningen. Hastighetsgränsen gäller även då, säger Amer Adam.

Att släppa omkörningen kan kännas frustrerande. Men det är ofta det säkraste beslutet. På 2+1-vägar kommer det normalt fler omkörningssträckor längre fram och tidsvinsten av att pressa sig förbi är ofta mindre än många tror. Amer Adams råd är att inte låta irritationen styra.
– Om det inte finns tillräckligt med marginal – avbryt och försök vid nästa omkörningssträcka, säger han.

Den som håller en lägre hastighet har också ett ansvar. Det kan finnas giltiga skäl att köra långsammare, exempelvis om bilen har släp, husvagn eller tung last. Men man får inte utan anledning köra så långsamt att man i onödan hindrar andra trafikanter. Den som ökar farten eller på annat sätt försvårar en omkörning riskerar 1 000 kronor i böter.

Erfarna trafiklärarem Amer Adam varnar för att låta irritationen ta över på 2+1 vägar.

Samma bötesnivå gäller för den som utan giltigt skäl kör med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsar eller på annat sätt hindrar andra förares körning. Den som kör om kan också åka dit. Att orsaka fara vid egen omkörning kan ge 1 500 kronor i böter. Om föraren inte kan komma tillbaka till höger utan fara kan boten bli 2 500 kronor. Vid vissa otillåtna eller särskilt riskfyllda omkörningar kan det handla om 3 000 kronor.

I riktigt allvarliga fall kan det dessutom bli mer än en vanlig ordningsbot. Om körningen bedöms som så farlig att den innebär vårdslöshet i trafik kan det i stället handla om dagsböter. Vid grov vårdslöshet i trafik är straffet fängelse i högst två år. Amer Adam menar att nyckeln är samspel.
– Den som blir omkörd ska inte göra situationen svårare. Den som kör om ska inte jaga förbi till varje pris.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt