Krossar lögn om EGR: ”Inte boven till geggan”

EGR gör många irriterade. Experten avslöjar sanningen om den omtalade komponenten.
– Varför säger man att EGR är skit?, säger Stefan Olsson på BSR. 

Det finns få mer kritiserade komponenter till moderna dieselmotorer än EGR-systemet. Det är inte ovanligt att bilägare vill ta bort dem så fort problemen börjar dyka upp. Stefan Olsson från svenska BSR tror däremot många dieselägare fått fel bild av systemet. Därför har han bestämt sig för att krossa myten om systemet.
– Få saker så mytomspunna som EGR, säger Stefan Olsson på BSR. 

EGR står för Exhaust Gas Recirculation, och syftet med systemet är att se till så avgasåterledning sker. Vad som menas med det är att en viss mängd av avgaserna från motorn skickas in i förbränningskammaren en andra gång. Detta sänker förbränningstemperaturen och gör att avgaserna i fråga återanvänds.
– Man kan säga att cylindervolymen blir mindre, eller den aktiva cylindervolymen blir i alla fall mindre och då minskar man på en riktigt otäck gas, säger Stefan. 

Den otäcka gasen EGR minskar är kväveoxider (NOx). Gasen är en av många skadliga föroreningar som släpps ut i atmosfären på grund av våra avgaser. Kväveoxider drabbar främst äldre, sjuka och barn.
– Så därför så är det ju väldigt tråkigt att släppa ut den här gasen för våra nära och kära att de ska behöva stå ut med detta och gå med irriterade luftvägar, säger experten från BSR. 

Det finns flera orsaker till att bilägare avskyr EGR. En av dessa är att systemet gör att det fastnar gegga i insugningsröret. Detta gör att luftflödet blir sämre och kan leda till problem för motorns gång, och i extrema fall kan problem med ventilen leda till motorstopp.
– Men varför ser det ut såhär då?, säger Stefan. 

Stefan menar att EGR-systemet inte bara är boven till geggan. EGR-systemet gör att sotpartiklar kommer in, men det som skapar problem är när soten blandas med olja. 
– Oljan den kommer ifrån inifrån motorn och det kommer från dålig förbränning men kanske mest ifrån vevhusventilation. Så vevhusventilationen, den gör att när det blandas med de här sotpartiklarna som kommer från avgaserna, då byggs det på och så får man en sörja som sen kan bygga på riktigt tjockt då, säger Stefan. 

Stefan lyfter även fram att EGR-systemet bidrar till att minska motorns pumpförluster. Det gör att motorn går jämnare och framförallt så går den snålare. Experten menar att det finns flera anledningar till att det bildas en kraftig påbyggnad av gegga. En av de vanligaste är att glödstiften inte fungerar som de ska.
– Då kan det komma ut även obränt bränsle i avgaserna som då kan börja byggas upp, säger han. 
Ett annan vanlig orsak är att motorvärmaren inte fungerar som den ska. Men experten menar att det vikgtigaste är att man har koll på oljenivån. Om den är för hög finns det risk att vevaxeln tar med sig olja in direkt i insuget.   
– Oljenivån ska vara rätt, inte på max eller precis över max, avslutar Stefan.  

Vanliga frågor om EGR

Vad händer om EGR-systemet går sönder
En trasig EGR-ventil kan leda till en ojämn tomgång, dålig acceleration, höga yttertemperaturer och sämre kraft. Detta beror främst på ifall ventilen har fastnat i ett öppet eller stängt läge.
Kan en dieselbil köras utan EGR
Äldre dieselbilar hade inte ens ett EGR-system, och det dröjde fram till 2003 innan det började bli vanligare. Alla dieslar kan köra utan EGR-ventil, men utsläppen kommer att bli mycket smutsigare.
Ökas effekten om man tar bort EGR
Genom att ta bort EGR-ventilen kan effekten i en motor öka. Men varje motor reagerar olika. Det är även olagligt i Sverige att ta bort ventilen och kan leda till böter. Bilen behöver inte en EGR-ventil för att fungera, men den krävs för att utsläppsreglerna ska kunna uppfyllas.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt