Nu kommer Ford Focus som 48-volts mildhybrid.
Modellen får dessutom en 12,3-tums digital instrumentpanel.
Nya Ford Focus EcoBoost Hybrid erbjuder en 1,0-liters hybridmotor med 155 hästkrafter, som levererar mer än dubbelt så hög effekttäthet jämfört med den 2,0-liters bensinmotor med 145 hästkrafter som användes i Focus för precis 10 år sedan, och med 45 procent bättre bränsleeffektivitet.
Focus EcoBoost Hybrid finns också tillgänglig med 125 hästkrafter, och ersätter 1,0-liters EcoBoost bensinmotorns standardgenerator med en remdriven integrerad generator (BISG), vilket möjliggör uppladdning av bilens 48-volts litiumjonbatteri vid inbromsning.
–Våra elektrifierade drivlinor är inte bara utformade för att spara bränslepengar för föraren, utan även för att skapa en härlig körupplevelse. Focus EcoBoost Hybrid integrerar sömlöst el- och bensindrift för nya nivåer av prestanda och bränsleeffektivitet, säger Roelant de Waard, marknads- och försäljningschef på Ford Europa.
Ny teknik med bland annat en 12,3-tums digital instrumentpanel och ett riskinformationssystem, som kommer senare i år, gör den utvecklade Focus-modellen mer lättkörd än någonsin. Den nya instrumentpanelen är försedd med tydlig grafik för att hålla föraren uppdaterad om den elektriska energiförbrukningen.a
Nya Ford Focus EcoBoost Hybrid finns tillgänglig redan nu för försäljning och kommer att finnas i bilhallarna för provkörning i månadsskiftet juli–augusti.
Maths Nilsson är grundare av Carup.