Hur klarar en modern Audi RS3 matchen mot Stig Blomqvists gamla Audi Quattro rallybil? Youtube-kanalen Carwow bestämde sig för att göra det udda dragracet.
Audi RS3 är en av de mest potenta standardbilarna på dagens bilmarknad, men också en ovanlig bil. Bilen är fortfarande trogen Audis ursprungskoncept från rally på 1980-talet. Medan nästan alla andra bilar har fyrcylindriga motorer idag har Audi RS3 behållit Audis klassiska femcylindriga motor som gav många rallysegrar på 80-talet. Bilen har dessutom fyrhjulsdrift med det välkända quattro-systemet.
Turbofemman är på 400 hästkrafter och har ett vridmoment på 480 Nm. Med launchcontrol i sjustegsautomaten är det tillräckligt för att bilen ska klara 0-100 km/h på 3,8 sekunder. Enligt Stig Blomqvist skulle han köra snabbare med Audis standardbilar idag än vad han gjorde i Audi Quattro på 1984 när han blev rallyvärldsmästare.
– Det är jävligt förfinat allting i dag. Audi har utvecklat fyrhjulsdriften något oerhört. Desstutom har fjädringen utvecklats mycket, och däcken är betydligt bättre i dag än vad de var 1984, har Stig Blomqvist berättat för Carup.
Frågan är dock om stämmer? I vintras körde Stig Blomqvist ifrån en elektrisk rallycrossbil med med en Audi Sport Quattro. Youtubekanalen Carwow bestämde sig för att ställa en Audi Quattro från 1985 mot en ny Audi RS3. Rallybilen kördes av både Walter Röhrl och Stig Blomqvist, som även vann ett rally med bilen.
Audi Sport 1 Quattro Grupp B-rally har den berömda 2,1-litersfemman med turbo som är på 500 hästkrafter och 480 Newtonmeter. Bilen har en manuell 6-växlad låda och förstås Quattro fyrhjulsdrift.
På papperet borde matchen faktiskt kunna bli jämn med tanke på att den moderna Audin har lika högt vridmoment som den gamla rallyskjutaren, och dessutom en massa moderna elektroniska hjälpsystem. Hur det går får du svaret på i Youtube-filmen här ovan.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter