Läskiga svamp-fyndet i Volvo-dieseln

Elbilsmekanikern varnar – för vanliga problemet i dieselbilar. Otäck läcka i Volvos dieselsystem liknar en levande svamp. Men snart finns en lösning.
– AdBlue-systemens mycket välkända fel beror på att AdBlue-vätskan faktiskt fryser vid 11 minusgrader och orsakar då väldigt mycket problem i de systemen, säger Jesse Haapala. 

Finländske mekanikern Jesse Haapala har gjort sig känd som expert på elbilar. På youtube delar han frikostigt med sig av metoder för reparationer, något som ger en unik inblick i hur elbilar kan se ut under skalet efter några år. Men den här gången har han fått in en dieselbil från Volvo. Inte heller de är fria från krångel. 

En otäck svampliknande klump har dykt upp i motorn. 
– Här har visst någon bosatt sig. Den där har läckt Blue och det torkar till sådana där klumpar, konstaterar mekanikern. 

AdBlue kom till för att skapa renare dieselbilar. Men systemet ställer till med problem för många ägare. I Sverige är det inte ovanligt att det programmeras bort, något som är förbjudet och kan vålla stora problem i framtida besiktningar. 

På Volvo-dieseln som han fått in visar det sig vara en mystisk läcka som orsakar svampen i motorn. 
– Detta betyder inte att den här anslutningen läcker, utan det är det här röret som läcker någonstans här inne i skyddsröret. Det går alltså ett sådant där tunt rör här inne i skyddsröret, och när det nu läcker någonstans – det spelar ingen roll om det är därifrån eller längre ner – så stiger AdBluen därifrån längs höljet och läcker bara ut här från änden. Så i praktiken måste det här röret bytas ut nu, berättar han.

Problemet beror på en inbyggd svaghet i AdBlue. I vårt kalla nordiska klimat kan det bli stora problem. Mekanikern förklarar för de oinvigda hur det hänger ihop. 
– AdBlue-systemens mycket välkända fel beror på att AdBlue-vätskan faktiskt fryser vid 11 minusgrader och orsakar då väldigt mycket problem i de systemen. Det finns visserligen ett motstånd i tanken som man kan värma den lite med, och likaså finns det motstånd i båda ändarna av röret, men tyvärr räcker det helt enkelt inte för att hålla det tinat. Och det är tillåtet att det fryser när den står stilla, så den fryser alltid där i tanken, och man försöker tömma röret när man stänger av bilen, men det lyckas tyvärr inte alltid. Och då går det så att det är möjligt att den fryser så att den spräcker röret. Då blir det en sådan läcka som syns. AdBlue-varningen tänds i instrumentpanelen.

Nu berättar Jesse Haapala att ett finskt företag hittat en lösning på AdBlue-gisslet. Ett finskt företag som heter Kemion Oy har tagit fram en ersättningsprodukt som inte fryser. Han har själv testat det i sin bil i ett år med gott resultat. Snart kan det finnas på öppna marknaden. 
– Nu tål faktiskt detta nya AdBlue-ämne (om man nu kan säga så), som går under namnet Defrosta, 32 minusgrader innan det fryser. Det räcker nu faktiskt ganska väl även för våra förhållanden.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt