Flera varningslampor tänds samtidigt och bilen börjar bete sig konstigt. Många tror att motorn är på väg att ge upp – men enligt mekanikern Scotty Kilmer kan felet ofta vara betydligt enklare än så.
– Felet kan få bilen att bete sig konstigt, trots att själva motorn är okej.
Han har skruvat bilar i nästan 60 år och blivit en av världens största bilprofiler på Youtube. Nu visar mekanikern Scotty Kilmer ett knep som kan få en krånglande motor att fungera igen. Utan dyra verkstadsbesök eller komplicerade ingrepp.
– När en massa varningslampor tänds samtidigt betyder det inte att allt är trasigt, säger Kilmer.
I klippet rullar en äldre Lexus in med instrumentpanelen full av varningslampor. Motorlampan lyser, antisladden är avstängd, servicevarningen lyser och flera andra felmeddelanden visas som lätt får bilägare att tro att något allvarligt är på väg att brista. Men enligt Scotty är första steget nästan alltid det enklaste.
– I det här fallet räckte det med att rengöra en enda liten komponent, förklarar han.
Han kopplar in en enkel OBD-läsare under instrumentpanelen och låter bilen berätta vad som faktiskt är fel. Resultatet är flera så kallade P-koder, som rör motorns gång. I det här fallet visar de att motorn går för magert, alltså för mycket luft i förhållande till bränsle.
– P-koderna är de viktigaste, för de gör att bilen inte klarar besiktningen, säger Scotty.
Många hade här börjat jaga stora och dyra fel. Men Scotty tittar i stället på när koderna uppstod. Genom bilens sparade feldata ser han att problemen uppstod i högre fart. Det pekar bort från klassiska vakuumläckor och mot något betydligt enklare.
– Ser du att felet kommer vid högre hastighet handlar det ofta om bränsle eller luftmätning, säger han.

Misstankarna faller på luftmassemätaren som är en liten sensor som mäter hur mycket luft som går in i motorn. Blir den smutsig kan motorn börja bete sig märkligt, tända varningslampor och till och med stänga av system som antisladd och ABS, trots att de egentligen inte är trasiga. Scotty plockar loss sensorn och hittar tydliga beläggningar.
– De här sensorerna blir smutsiga med tiden och då börjar problemen, konstaterar han.
Lösningen är enkel men viktig att göra rätt. Han använder endast särskild rengöring för luftmassemätare och inget annat, varnar för att broms- eller förgasarrengöring kan förstöra sensorn direkt. Efter att sensorn sprayats ren får den lufttorka i runt 30 minuter innan den monteras tillbaka. Ingen ström ska vara inkopplad under rengöringen.

Därefter nollställs felkoderna och bilen tas ut på en längre provtur, i samma hastighet som när felet uppstod. Alla varningslampor förblir släckta. När bilen kopplas upp igen finns inga felkoder kvar.
– Det är mjukvaran som stänger av antisladd och ABS när motorn inte går rätt. Inte för att systemen är trasiga, förklarar Scotty.
Hans råd till bilägare är att alltid börja med det enkla innan du räknar med stora reparationer. En smutsig sensor kan få bilen att kännas som ett hopplöst fall. Trots att lösningen kostar några tior och tar mindre än en timme. Och kanske viktigast av allt, enligt Scotty själv:
– När bilen väl går bra igen, passa på att besiktiga den. Nästa gång kan det vara något helt annat som krånglar.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















