Mekanikern: Stäng av detta – dubbla bilmotorns liv

En känd mekaniker med 6 miljoner prenumeranter på youtube hävdar att du kan fördubbla din bilmotors livslängd med ett enkelt knep. Rådet har fått stor uppmärksamhet i brittisk media, men det saknas bevis för att det är korrekt och är sämre för miljön. 
– Det här är det dummaste som kommit ut på marknaden på lång tid, säger mekanikergurun Scotty Kilmer. 

Mekanikern Scotty Kilmer har en bakgrund som tv-profil och har en youtubekanal med 6 miljoner prenumeranter som fått över två miljarder visningar. Hans senaste råd har skapat stor uppmärksamhet i flera tidningar, främst i Storbritannien.

I en video på sin Youtubekanal hävdar Scotty Kilmer efter en tittarfråga att bilägare kan fördubbla sin bilmotors livslängd med en enkel åtgärd. Kilmer har varit bilmekaniker i över 50 år och hävdar att denna funktion som främst finns på moderna bilar, faktiskt är skadlig för motorns livslängd.

Mekanikerns enkla tips handlar om att du som ägare till en bil med en start/stop-funktion bör stänga av den. Enligt honom är den helt onödig och påskyndar endast ditt motorslitage.
– Att stänga av den är en smart sak att göra. Start/stopp-teknik är det dummaste som har kommit ut på flera år. 97 % av slitaget sker när du startar bilen, så vill du fortsätta starta och stanna? Inte om du vill att din bil ska hålla längre, säger Scotty Kilmer. 

Att stänga av funktionen görs oftast genom en trycka knapp som vanligtvis sitter på instrumentbrädan markerad med bokstaven “A”. Dock ska det sägas att om du stänger av start/stop-funktionen kommer din bil öka bränsleförbrukningen och utsläppen. Alltså är mekanikerns tips något kontroversiellt och inte det bästa för miljön. Forskning visar att start och stopp sparar några få procent bränsle och gör en marginell sänkning av utsläpp.

Under en bils livstid kan 500 000 start och stopp av motorn ske. Det finns dock inga bevis för om start och stopp-funktionen verkligen förkortar din bilmotors liv. De flesta bilar har en begränsning som gör att systemet bara aktiveras när motorn kommit upp i driftstemperatur. De flesta motorn förhindrar också att oljan åker tillbaka till behållaren, så att oljebeläggning behålls på de rörliga delarna innan omstarten.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester