BMW:s skruvade patent väcker reaktioner

BMW:s nya patent på egna skruvar väcker reaktioner i bilbranschen. Kan göra det svårare för oberoende verkstäder att reparera bilar.
– Det här är kortsiktigt av BMW och lär inte hålla för en prövning i domstol vilket de borde förstå också, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen. 

BMW:s nya patent på egna skruvar väcker reaktioner innan de ens har lanserats i bilarna. De har ansökt om ett patent på en ny unik skruv som bara ska sitta i deras bilar. Nya skruvarna har huvuden som är utformade som BMW:s logotyp, visar BMW:s patentansökan. Det gör dem omöjliga att skruva med en vanlig hylsnyckel eller insexnyckel. Istället måste verkstaden ha ett specialverktyg som passar in i urgröpningen på BMW-logotypen. 

Men verkstadsexperter är tveksamma om den nya skruven kommer att vara lagliga att lansera i Europa. I EU finns lagar som reglerar att oberoende verkstäder ska ha rätta att serva och reparera bilar. Verkstadsexperten menar att BMW åtminstone på ett enkelt sätt måste tillhandahålla specialverktyg som kan krävas. 

– Ett märkligt sätt att begränsa konkurrensen. Om en verkstad inte kan få köpa ett verktyg för att lossa bulten är min bedömning att det är konkurrensbegränsande. Självklart bör det prövas i domstol men utfallet är inte så svårt att räkna ut. Det här är kortsiktigt av BMW och lär inte hålla för en prövning i domstol vilket de borde förstå också, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen. 

Det här säger EU-lagen om oberoende bilreparationer

EU-lagstiftningen, särskilt det nya “Rätten att reparera”-direktivet (2024/1799), stärker oberoende reparationer genom att tvinga tillverkare att tillhandahålla reservdelar, verktyg och information till oberoende verkstäder till skäliga priser, och förhindra reparationsfientliga metoder; dess mål är att göra reparationer enklare, billigare och mer attraktiva för konsumenter, även för bilar, för att främja cirkulär ekonomi och minska avfall. Lagstiftningen säkerställer att auktoriserade och oberoende verkstäder ska ha samma möjligheter till service och reparationer, med krav på transparans och tillgång till information om priser och delar. 
Källa: Right to Repair

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt