Billigaste bilarna du kan äga. Vi Bilägare har avslöjat milkostnaden på över 90 modeller. Här är vinnarna – som lämnar pengar över till annat.
För de flesta är bilen den näst största utgiften efter boendet. Men genom ett medvetet val kan man spara rejäla summor varje månad, och ha pengar över till annat. Nu har tidningen Vi bilägare gått ut till alla med information om vilka bilar som är billigast att äga. Och den som vill spara pengar behöver välja rätt bilmärke, storlek och drivmedel. I samtliga tester på nya bilar som Vi Bilägare genomför ingår en beräkning av vad det faktiskt kostar att äga bilen per mil. Eftersom samma grundantaganden används i alla tester går resultaten att jämföra rakt av.
I beräkningen av kostnad per mil tar de hänsyn till bland annat servicekostnader, bränsle, fordonsskatt och försäkring för en genomsnittlig bilägare. Det är viktigt att förstå att din verkliga kostnad kan skilja sig från testet, till exempel beroende på hur mycket du kör eller vilken försäkring du har. Syftet är att skapa en rättvis jämförelse där skillnader mellan olika bilmodeller och storleksklasser framgår tydligt.


Små bilar är billigare
Påståendet att mindre bilar betyder lägre utgifter stämmer väl. Många av de billigaste bilarna att äga tillhör småbilsklassen. Allra lägst milkostnad har Dacia Sandero, med låga 34,25 kronor per mil. Samtidigt finns det alternativ som bara kostar några kronor mer per mil, exempelvis Toyota Yaris, Audi A3 och Skoda Kamiq. De är ofta mer välutrustade och erbjuder högre säkerhet, vilket gör att inköpspriset inte bör vara den enda faktorn.
Tydligt påslag för SUV
Allt fler bilköpare väljer SUV:ar framför lägre personbilar. Men en SUV är oftast dyrare. Det gör att ägare behöver fundera över hur mycket SUV:en är värd. De nio billigaste bilarna att äga är antingen bensinbilar eller hybrider. Först på tionde plats dyker den billigaste elbilen upp, Hyundai Inster. Den följs tätt av Citroën ë-C3. För båda modeller spås ett rejält värdefall, vilket höjer den totala ägandekostnaden. Tesla Model Y har däremot ett mycket starkare andrahandsvärde, vilket gör att den inte blir särskilt mycket dyrare att äga än de mindre elbilarna.
Billigaste elbilarna att äga
Hyundai och Citroën erbjuder de elbilar som är billigast att äga. Men det rör sig om små modeller med stora värdeminskningar. Tesla Model Y ger däremot mycket mer utrymme sett till kostnaden. Även Volvo EX30 med det större batteriet är prisvärd, då det större batteriet inte kostar särskilt mycket mer.
| Bilmodell | Milkostnad, kr |
| Hyundai Inster 49 kWh Long Range Advanced | 40,98 |
| Citroën ë-C3 44 kWh Max | 42,96 |
| Tesla Model Y Standard Range RWD | 45,66 |
| Ford Puma Gen-E Premium | 47,20 |
| Volvo EX30 Single Motor | 48 |
| Renault 5 E-Tech Techno EV52 | 48,20 |
| Tesla Model 3 Long Range Dual Motor | 48,43 |
| Volvo EX30 Single Motor Extended Range Core | 49,35 |
| Volkswagen ID.3 Pro S 77 kWh | 50,28 |
| Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra | 50,98 |
Billigaste laddhybriderna att äga
Kia och MG erbjuder de laddhybrider som har lägst milkostnad. Samtidigt sticker Kias servicekostnader ut som relativt höga, medan MG tar mycket höga priser för tillval, service och vissa reservdelar. Höga servicekostnader är dessutom något som generellt präglar laddhybrider, eftersom de i praktiken har två drivlinor som kräver underhåll.
| Bilmodell | Milkostnad, kr |
| Kia Sportage 1,6 Plug-in Hybrid GT Line | 50,99 |
| MG HS Plug-in Hybrid | 51 |
| Skoda Kodiaq 1,5 TSI iV Sportline 130 Edition | 52,07 |
| Ford Kuga 2,5 Plug-in Hybrid Active X Business Edition | 56,50 |
| Honda CR-V E:PHEV 2WD Advance Tech | 57,08 |
| Volkswagen Tayron 1,5 e-Hybrid Life Edition | 58,65 |
| Cupra Formentor VZ 1,4 e-Hybrid | 60,41 |
| Peugeot 408 GT Plug-in Hybrid | 67,48 |
| Mazda CX-80 E-Skyactiv PHEV Homura Plus | 68,38 |
| Mitsubishi Outlander PHEV Instyle | 68,60 |
Billigaste småbilarna att äga
I den här klassen hittar man de absolut billigaste bilarna att äga, och dagens småbilar har utvecklats rejält jämfört med hur de var för bara några år sedan. Utrymmen, säkerhet och komfort har alla tagit tydliga kliv framåt. Trots det kan en något större bil i Golfklassen för vissa köpare ge mer valuta för pengarna.
Den eldrivna Renault 4 är betydligt smartare förpackad än Renault 5, men båda påverkas av svaga andrahandsvärden. För många kommer därför merkostnaden för Renault 4 inte att vara motiverad.
| Bilmodell | Milkostnad, kr |
| Hyundai i20 1,0 T-GDI Advanced | 37,20 |
| Honda Jazz 1,5 i-MMD | 37,60 |
| Mazda 2 Hybrid Homura | 38,21 |
| Toyota Yaris Hybrid 130 | 40,11 |
| MG 3 Hybrid+ Luxury | 40,94 |
| Hyundai Inster 49 kWh Long Range Advanced | 40,98 |
| Citroën ë-C3 44 kWh Max | 42,96 |
| Renault Clio E-Tech 145 | 44,94 |
| Renault 5 E-Tech Techno EV52 | 48,20 |
| Renault 4 E-Tech Electric 52 kWh Iconic | 56,10 |
Billigaste Golfklass-bilarna att äga
I den här klassen presenteras inte en fullständig tio-i-topp-lista, eftersom endast sju bilar i Golfklassen testats under 2024 och 2025. Billigast är Dacia Sandero, men både Audi A3 och Volkswagen Golf erbjuder mer komfort och framför allt högre säkerhet för pengarna. Opel och Ford framstår däremot som relativt svaga val. Deras milkostnad motsvarar inte bilarnas egenskaper.

| Bilmodell | Milkostnad, kr |
| Dacia Sandero Stepway Extreme CVT | 34,25 |
| Audi A3 Sportback TFSI Proline Advanced | 41,54 |
| Volkswagen Golf 1,5 eTSI R-Line | 42,52 |
| Volkswagen ID.3 Pro S 77 kWh | 50,28 |
| Ford Focus Active 1,0 Ecoboost | 50,56 |
| Opel Astra 1,2 130 Ultimate | 51,53 |
| BMW 1-serie 120 M Sport | 52,76 |
Billigaste mellanklassbilarna att äga
Här står Tesla Model 3 som vinnare. Teslan blev tydligt förbättrad 2024. Och den som vill åka en dieseldriven kombi får betala mer. I den lite större storleksklassen är det tvärt om: Volkswagen ID.7 är något dyrare att äga, än dieseldrivna Skoda Superb. Laddhybriden BMW 330e är knappast någon sparbössa. Den har hög bränsleförbrukning när batteriet är urladdat. Kombinerat med kort räckvidd och stort värdefall är det ingen bra kombination.
| Bilmodell | Milkostnad, kr |
| Tesla Model 3 Long Range Dual Motor | 48,43 |
| Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG7 Sportline | 50,88 |
| Volkswagen Passat 1,5 eTSI Business Edition | 54,24 |
| Skoda Superb Combi 2,0 TDI 4×4 L&K | 55,92 |
| Polestar 2 Long Range Dual Motor | 59,43 |
| BYD Seal Excellence AWD | 60,77 |
| Volkswagen ID.7 Tourer Pro Edition | 60,93 |
| Mercedes EQE 350 4Matic | 61 |
| Audi A5 Avant 2,0 TDI Quattro S-line | 63,25 |
| BMW 3-serie 330e xDrive Touring M Sport | 69,99 |
Billigaste suvarna att äga
I SUV-klassen dominerar de japanska märkena. Nissan Juke, Honda HR-V och Suzuki Vitara utmärker sig inte generellt, men milkostnaden uppfattas som godkänd. Toyota Corolla Cross är mer välutrustad och genomtänkt, men kostar också lite mer.
| Bilmodell | Milkostnad, kr |
| Nissan Juke HEV 2WD N-Connecta | 39,30 |
| Honda HR-V e:HEV Advance | 39,67 |
| Suzuki Vitara 1,4T Hybrid 4×4 Inclusive | 40,28 |
| Toyota Corolla Cross 1,8 Hybrid Style | 41,35 |
| Dacia Duster 1,6 Hybrid Extreme | 41,41 |
| Skoda Kamiq 1,0 TSI DSG7 Monte Carlo | 41,96 |
| Toyota Corolla Cross 2,0 AWD-i Style | 42 |
| Renault Captur Mildhybrid 160 Techno | 43,43 |
| Volkswagen Tiguan 1,5 eTSI Life | 43,68 |
| Toyota C-HR 1,8 Hybrid Style | 43,93 |
Så gick testet till från Vi Bilägare
- I den milkostnad Vi Bilägare räknar ut ingår värdeminskning, bränslekostnad beräknad med vår egen testförbrukning, fordonsskatt, försäkring och service. De lägger till 10 000 kr för löpande underhåll.
- Bränslekostnaden är beräknad med dagsaktuella priser. Elbilar beräknas kosta 1,50 kr/kWh att ladda hemma. Snabbladdning är inte med i kalkylen och det är heller inte parkering, trängselskatt eller kapitalkostnad för att finansiera köpet (exempelvis billån).
- Milkostnaden är baserad på tre års ägande och 6 000 mils körsträcka.
- Värdeminskningen är beräknad på grundpris enligt analysföretaget Autovista Inter-Global.
- Försäkringspremien är baserad på 2 000 mils körning per år i tre år för en bilägande i stad typ Västerås.
- De tar enbart med bilar som är testade mellan 2024 och 2025.
Källa: Billigaste bilarna att äga: Här är modellerna med lägst milkostnad

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















