En ny dom i Högsta domstolen skakar om Kronofogden. Det kan ändra spelreglerna helt för jur bilar får utmätas. Det är inte längre självklart att en bil kan utmätas bara för att fel person kör.
– Vi kan inte bedöma om fler kommer att överklaga utmätningar av fordon, säger Daniel Kinnerup, pressekreterare på Kronofogden till Carup.
Högsta domstolen har satt ner foten i en fråga som kan få stora följder för hur Kronofogden arbetar framöver. En ny dom gör det svårare att utmäta bilar direkt i trafiken och kan leda till att många tidigare beslut ifrågasätts. Eftersom avgörandet kommer från Högsta domstolen blir det nu vägledande för liknande fall, ett så kallat prejudikat.
– Besittningsfrågan avseende bilar vid tillämpning av utsökningsbalken kan inte avgöras enbart genom att fastställa vem som vid utmätningstillfället kör bilen, skriver Högsta domstolen i sitt beslut.
Bakgrunden är ett fall där polisen stoppade en bil i trafiken. Föraren hade skulder, och Kronofogden kopplades in. Eftersom mannen satt bakom ratten ansågs han ha bilen i sin kontroll och därmed också antas vara ägare. Bilen utmättes på plats för att betala skulderna men bilen var inte hans.

I passagerarsätet satt hans hustru och de var gifta men bodde inte tillsammans. Det var hon som stod som registrerad ägare av bilen. Trots det ansåg Kronofogden att bilen kunde utmätas med stöd av en regel som bygger på antagandet att den som har en sak också äger den. Hustrun överklagade dock beslutet.
I den första instansen hos tingsrätten gav de henne rätt och stoppade utmätningen. Skatteverket drev dock vidare ärendet och menade att det var föraren som ensam hade bilen i sin kontroll. Hovrätten höll inte med. Och nu har Högsta domstolen sagt sitt.
– Hovrättens beslut ska därmed inte ändras, slår Högsta omstolen fast i domen.
I domen förklarar HD att bilar är speciella jämfört med många andra saker som kan utmätas. Visst har föraren oftast kontroll över bilen i stunden. Men det betyder inte att någon annan automatiskt förlorar sin koppling till bilen bara för att den inte kör just då.
– Den centrala frågan blir i stället under vilka förutsättningar också någon annan, utöver föraren, kan sägas ha bilen i sin besittning, skriver domstolen.

HD pekar på situationer där flera personer använder bilen tillsammans, turas om att köra eller där ägaren sitter med som passagerare. I sådana fall kan bilen fortfarande anses tillhöra någon annan än den som håller i ratten. Och just i detta aktuell fallet fanns flera omständigheter som talade emot utmätningen.
Hustrun var registrerad ägare och paret bodde inte ihop. Mannen var folkbokförd utomlands och kunde visa att han bara var i Sverige tillfälligt. Sammantaget ansåg HD att bilen var i gemensam kontroll, trots att mannen körde vid tillfället. Det är en viktig slutsats. När en bil inte tydligt är i den skuldsattes ensamkontroll kan Kronofogden inte luta sig mot tumregeln att bilen tillhör föraren.
Då krävs det i stället tydliga bevis för att bilen faktiskt ägs av den skuldsatte. Det saknades i detta fall. Därför fick bilen inte utmätas.
– Presumtionen i 4 kap. 18 § kan alltså inte tillämpas, konstaterar Högsta domstolen – och slår fast att det inte gick att visa att bilen tillhörde mannen.

För bilägare kan domen nu innebära ett starkare skydd i vardagliga situationer – till exempel när man lånar ut bilen till en partner eller familjemedlem med skulder. Domen kan också öppna för att fler bilägare överklagar utmätningar där någon annan än ägaren har kört bilen. För Kronofogden innebär den att varje utmätning kräver en mer noggrann bedömning än tidigare.
Konsekvenserna av den här typen av tolkningar har blivit tydliga i flera uppmärksammade fall. Ett av de mest uppmärksammade fallen gäller Kenneth som fick sin bil utmätt trots att han varken hade skulder eller var den person som Kronofogden egentligen riktade sig mot. Bilen hade lämnats in på verkstad och kördes tillfälligt av en mekaniker med skulder när han stoppades. Myndigheten bedömde att bilen stod under förarens kontroll och tog den i beslag. Trots att Kenneth stod som ägare, betalade försäkringen och använde bilen i sin vardag.

Efter en rättslig prövning fick Kenneth till slut rätt och bilen tillbaka. Domstolen slog fast att det inte räckte att bilen tillfälligt kördes av en skuldsatt person – ägandet och den faktiska användningen vägde tyngre. Med den nya HD-domen blir det svårare att utmäta bilar enbart för att en skuldsatt person använder dem ibland. Något som innebär att flera tidigare kända fall sannolikt hade kunnat få ett annat utfall i dag.
Carup har sökt Kronofogden för att försöka ta reda på hur denna rättspraxis påverkar dem:
– Vi har inte hunnit analysera domen och kan därför inte uttala oss om vad domen får för betydelse för Kronofogdens del. Det är också för tidigt att uttala sig om det finns behov av att se över rutiner m.m. Vi kan inte heller bedöma om fler kommer att överklaga utmätningar av fordon, säger Daniel Kinnerup, pressekreterare på Kronofogden.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















