Ekonomen: Mackdöden hot mot bensinbilar

Mackdöden blir ett stort hot mot bensin- och dieselbilen. Det förutspår energiekonomen Claes Hemberg.
– Många bensinstationer föddes på 1930-talet. Få lär fylla 100 år, säger ekonomen.

Sverige håller på att gå över till elbilar. Även om förändringen går långsammare än politiker och biltillverkare hoppats är den explosiv. Nästa år kan Sverige passera 600 000 elbilar. Samtidigt blir bensin- och dieselbilarna allt färre. På tio år har 1,5 miljoner bilar med förbränningsmotor försvunnit ur det svenska fordonsbeståndet. 

Nu förutsäger Claes Hemberg, energiekonom på Nibe, att mackdöden kan skynda på omställningen och till slut bli dödsstöten för bensin- och dieselbilar. 
– Många bensinstationerna föddes på 1930-talet. Få lär fylla 100 år. För elen ändrar inte bara energislaget utan även distributionen, priserna och konkurrensen. Något som även slår mot mackarna och bensinåkarna. 

För 50 år sedan fanns 6700 bensinmackar. I dag finns det 2700, ytterligare 1000 spås försvinna på tio år. Enligt Claes Hemberg kan elbilarna skynda på mackdöden.

Runt 2030 kan elbilarna vara i majoritet på Sveriges vägar. Och de får allt längre räckvidd som fordrar färre laddstopp. Tuffa tider väntar för bensinstationer.
– Då ska rimligtvis hälften av alla dagens mackar vara nedlagda. För hushållen stannar inte och laddar på vägen i samma utsträckning som vi fyller på bensin. Nej, el fyller vi på vid husknuten. Det är ju där bilen vilar 95 % av timmarna. Det passar utmärkt för att ladda. Och då åker vi alltid hemifrån med fullt batteri. Det är en ny värld jämfört med bensinen, säger Claes Hemberg.

Omställningen kommer få stor påverkan på hela den svenska energimarknaden, förutspår Claes Hemberg. Elbolagen blir de största konkurrenterna till bränslejättarna. Miljarder står på spel. Redan idag försöker mackarna gardera sig genom att öppna snabbladdare. Elbolagen satsar både på hemmaladdning och snabbladdare.
– Det är inte bara energislaget el som ändras. Hela konkurrensen byter fot, när hushållen kan köpa energin mycket billigare hemma. Naturligt kommer vi då ladda 9 av 10 gånger hemma. Det är både enklare och billigare. För plötsligt har bensinmärkena fått riktigt vassa konkurrenter i form av elbolagen. Och elbolagen är törstiga konkurrenter. Vi talar om några 100 miljarder som svenskarna lägger på bensin och diesel varje år. Det utgör 30 procent av vår energiutgift. Så det finns gott om miljarder att tävla om.

Hemmaladdning är den svåraste konkurrenten till bensinstationer. Med elbilar som får allt längre räckvidd minskar behovet för laddstopp samtidigt som bensinbilarna blir allt färre och minskar marknaden.

Claes Hemberg tror att bensinjättarna får svårt att konkurrera med hemmaladdning, trots att många mackar satsar hårt på laddstationer.
– Det är något elbolagen gärna gjuter vågor på. Redan hör jag hur de lovar 50 procent elpris-rabatt med deras nya app. Eon lovade mig det senast. Eftersom deras app kan lokalisera elens minustimmar, som jag gärna låter min bil lapar i sig. Plötsligt kostar elen på hemmaplan kanske 20 öre plus skatter för bilen mot 4–5 kronor på vägkanten. Därför lär mackarna få stänga i snabb takt de närmaste åren.

Dessutom blir laddstoppen snart så snabba att mackarna knappt hinner sälja mat och kaffe, något de tjänar bra på idag.
– Lägg till helt nya konkurrensen från tekniksidan. Kinesiska biljätten BYD som nu lovar över 1 000 kW-laddare och 40 mil på 10 minuter. Lastbilar i Kina laddar redan med 2 000 kW. En annan smått hemlig laddstation är arbetsplatserna. Det gäller inte alla svenskar, men att ladda på jobbet har visat sig vara en ny förmån som många gillar.

Det här riskerar att bli en allt mer vanlig syn i Sverige. Den här bensinmacken i Skånes Fagerhult fick dock lägga ner för att E4:an fick en ny sträckning.

Redan i dag är mackdöden ett problem i Sverige. Många bensinstationer på mindre orter har redan fått lägga ner och de boende tvingas åka omvägar för att fylla tanken. För 50 år sedan fanns det 6700 mackar. I dag är bara 2600 kvar. Branschorganisationen Sveriges Servicestationer uppger att ytterligare 1000 är nedläggningshotade tio år famåt. 

– Hur bensinstationerna ska klara sig är en gåta. När hälften så många bilister rullar förbi, behövs hälften så många stationer. Och snart blir efterfrågan hälften av hälften. Kanske en av tio bensinmackar blir kvar. Om vi ju laddar 90 procent hemma. Dessvärre lär bristen på mackar också bli ett allvarligt krux för bensinåkarna. För bensinbilarna kan vi inte fylla på hemma. Istället tvingas bensinchaufförerna leta mackar, ungefär som vi elbilister letade laddstolpar för tio år sedan.

När det blir glest mellan mackarna kommer det bli svårare att köra bensin- och dieselbil i Sverige. Plötsligt kan den snabba övergången till elbilar bli problem. 
– När bensinstationerna lägger ned på löpande band lär bensintörsten likna 1974 års bensinbrist. Plötsligt rasar bensinbilar i pris och vi får ett svanhopp över till el. Hur vi nu ska klara den positiva elektriska vågen? Det kan bli rejält trångt vid utfarten från mackarna och bensinbilsaffärerna.

Kanske blir räddningen för mackarna ändå laddning. Om det blir för trångt när alla ska ladda i sina bostadsområden.
– Vid ingången till elbolagens laddstolpar lär vi också stöka till det. Tänk när alla i kvarteret ska ha elbil samtidigt. Då lär vi se elbolagen riva upp gatorna igen. Och det kan gå hiskligt fort eller långsamt. Spännande år väntar. Det är det enda vi helt säkert kan gissa.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt