Den elektriska S-klassen kostade långt över en miljon kronor som ny. Men nu kan du göra superklipp på en av de lyxigaste elbilarna på marknaden. Och tekniken håller än idag högsta klass.
Mercedes EQS är elbilen som skulle visa vad en modern lyxsedan klarar av. Den är tyst, snabb och byggd för att ta upp kampen med Teslas flaggskepp – men med en komfort som mer liknar en elektrisk S-klass än något annat på marknaden. När Carup tidigare testade EQS SUV skrev vi att “komforten är fantastiskt bra och bilen sväljer ojämnheter som ingen annan elbil”. Samma teknik och lyxiga känsla återfinns i sedanmodellen EQS – men nu till helt andra priser.
Trots sin exklusiva teknik, hyperskärm och långa räckvidd har EQS haft svårt att hålla värdet. Nypriserna har ofta legat över en miljon kronor, men redan efter ett par år på vägarna har flera exemplar rasat rejält i pris. Det har gjort den till ett av de mest prisvärda alternativen för den som vill ha maximal komfort och lång räckvidd utan att betala för ett fabriksnytt premiumbygge.

| Modell | Årsmodell | Miltal | Pris | Räckvidd (upp till) |
|---|---|---|---|---|
| Mercedes EQS 450+ | 2022 | 13 830 mil | 518 900 kr | 714 km |
| Mercedes EQS 350 | 2022 | 14 050 mil | 519 000 kr | 614 km |
| Mercedes EQS 450+ | 2022 | 11 560 mil | 529 000 kr | 718 km |
| Mercedes EQS 450+ | 2022 | 8 050 mil | 569 000 kr | 721 km |
Och just nu går det att göra riktiga fynd. På Blocket ligger flera EQS 450+ och EQS 350 ute till priser som slår det mesta i elbilsvärlden – till och med en Tesla Model Y. För under 520 000 kronor får du en nästan ny elbil med runt 70–72 mils räckvidd, luftfjädring och en interiör som normalt bara finns i lyxbilar långt över miljonstrecket. Det är i praktiken halva priset mot när modellerna lanserades.
Att kunna köpa en Mercedes-sedan med upp till 70 mils verklig körsträcka för mindre än en Tesla Model Y är något få hade kunnat föreställa sig för bara ett år sedan. En ny Model Y Long Range kostar i dag runt 720 000 kronor vilket är betydligt mer än flera av EQS-exemplaren på begagnatmarknaden. Tekniken i EQS håller dessutom fortfarande mycket hög nivå även om de billigaste exemplaren är tre år gamla.

EQS 450+ använder ett 108 kWh-batteri som ger lång räckvidd, låg förbrukning för storleksklassen och snabb laddning. Kupén är nästan helt ljudlös i motorvägsfart och luftfjädringen gör att bilen svävar fram oavsett underlag. När Carup provkörde EQS SUV skrev vi:
– Det här är en elbil som prioriterar komfort före allt annat, och den gör det bättre än någon annan i klassen.
För den som är ute efter maximal premiumkänsla till ett oväntat lågt pris är läget just nu ovanligt bra. Kombinationen av stort värdefall, lång räckvidd och extrem komfort gör EQS till en av begagnatmarknadens mest lockande elbilar. Och ett prisras som innebär att du faktiskt kan köra runt i en elektrisk S-klass billigare än en Tesla.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















