Blockets nya sajt skulle göra användningen smidigare. För bilhandlare och bilsäljare har det hittills blivit motsatsen – de vittnar nu om färre telefonsamtal.
– Vi säljer ju mindre bilar, säger bilhandlaren Birk Bodin Wigler.
Blockets nya hemsida har väckt kraftigt motstånd bland både köpare och säljare. Den stora omgörningen som lanserades i början av november skulle göra det enklare att hitta rätt. I stället har det väckt en kritikstorm utan dess like och nu märker bilhandlare av minskat intresse.
– Det är ju jättetråkigt. Vi säljer ju mindre bilar. Jag kan tänka mig att ännu mindre handlare får väl ännu tuffare om de har mindre bil i lager, säger bilhandlaren Birk Bodin Wigler till P4 Värmland.
Missnöjet har vuxit i flera veckor och syns överallt på bland annat Facebook, i kommentarsfält, i App Store och på Trustpilot där negativa omdömen strömmar in dagligen. Många beskriver det nya gränssnittet som rörigt och långsamt, medan andra tycker att viktiga funktioner försvunnit. Kritiken har varit så omfattande att köpare och säljare nu startat en protestgrupp på Facebook.
– Jag tycker det har blivit svårare att navigera och hitta det man söker efter. Allt är väldigt rörigt, säger Birk.

Han har en bilfirma i Edsvalla och hör till dem som känner av förändringen direkt i verksamheten. Han vittnar om att telefonsamtalen blivit färre. Något som även andra handlare berättat, som Carup skrivit om tidigare.
– Jag tycker det har blivit svårare att navigera och hitta det man söker efter. Allt är väldigt rörigt, säger han till P4 Värmland.
Blocket har tidigare sagt till Carup att den gamla versionen inte kommer tillbaka. Den nya plattformen är byggd från grunden, delar teknik med norska Finn och ska på sikt ge snabbare funktioner och fler filter. Men det är just filtreringen som fått hårdast kritik. Särskilt från bilköpare och handlare som letar detaljer varje dag. Många upplever att sökningarna tar längre tid, att överblicken försämrats och att viktiga filter saknas.
Enligt Blocket jobbar man redan med justeringar efter den omfattande kritiken, men för bilhandlare som säljer många objekt varje månad kan veckor av minskat intresse få stora konsekvenser.
– Absolut, ger man det här tid så är det klart att man anpassar sig och lär sig och vet hur det fungerar. Men jag tycker man tar bort det som var väldigt bra med Blocket, säger Birk.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.














