Över 50 bilar smälte sönder i en våldsam garagebrand i Finland. Då dök en oväntad överlevare upp som visar på den enorma kvaliteten i en av elbilens viktigaste komponenter.
– Temperaturen har varit åtminstone 660 grader, säger Antti Määttänen på försäkringsbolaget som gått igenom bilarna.
En laddhybrid hade plötsligt börjat ryka under laddning och en anställd kände tydlig lukt av bränd elektronik. När räddningstjänsten fått branden under kontroll efter 45 intensiva minuter stod ett femtiotal bilar svårt skadade och flera av dem var helt utbrända i ett parkeringsgarage i finska Tammerfors.
– Här ser man att motorhuven och sidorna av aluminium har smält, så temperaturen har varit åtminstone 660 grader, säger Antti Määttänen från försäkringsbolaget LähiTapiola i en av deras genomgångar av bilarna.
Mitt i allt sot och smälta plastdetaljer gjorde teknikerna ändå en upptäckt som överraskade alla.
Ett av exemplen som visades upp var en BMW-hybrid som nästan förvandlats till ett svart vrak. Däcken hade smält bort, karossen var deformerad och bilen gick inte längre att identifiera utan närmare inspektion. Men när högvoltsbatteriet lyftes bort visade mätningarna något som gick rakt emot vad många förväntar sig efter så extrema temperaturer. Batteriet var helt oskadat.
Samma sak hände när experterna kontrollmätte batteriet från en Tesla Model Y som stått i samma garage. Branden hade fått lampor, plastdetaljer och speglar att smälta bort. Hela bilen var täckt av sot och rutorna hade spruckit av värmen.
– Som ni ser har lamporna smält och delar av stötfångaren är borta. Bilen är helt täckt av sot, spegeln har smält helt och rutan har spruckit av hettan, beskriver Määttänen.
Trots det var även detta batteripaket helt intakt. En av batterimodulerna som demonterades låg bredvid utan minsta tecken på att ha tagit skada. När försäkringsbolaget sammanställde sina tester drog man en tydlig slutsats.
– Branden och de efterföljande undersökningarna visar att inte ens mycket hög värme räcker för att av sig självt antända eller förstöra el- och hybridbilars drivbatterier, skriver bolaget.

Ironiskt nog började hela branden i just ett batteri, en Audi Q7 laddhybrid av årsmodell 2023. Den hade fungerat utan anmärkning innan och stod helt stilla på laddning när vit rök plötsligt började sprida sig. Exakt varför batteriet fick ett fel är fortfarande oklart och utreds vidare. Totalt blev kostnaderna enorma. Skador på fastigheten och de drabbade fordonen summerades till flera miljoner euro. Branden ledde till att även elbilar i Sverige återkallades som Carup skrivit om.
Polisen menar att det kunde ha blivit ännu värre om det inte funnits brandskydd som automatiska brandgardiner i garaget. Men den mest oväntade slutsatsen kvarstår: medan bilarna runt omkring smälte sönder i den extrema hettan klarade flera av drivbatterierna branden utan att påverkas alls. Något som teknikerna beskriver som ett bevis på hur robust konstruerade moderna elbilsbatterier faktiskt är.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















