Öresundsbron har blivit en enorm kassako för staten. Nu höjs avgiften igen – trots att varje bil som kör över ger 324 kronor i vinst. Nu ger forskare hård kritik mot regeringens förslag att dra in 25 miljarder från bron.
– Trafikanterna riskerar att betala dubbelt, både genom skatten och via avgifter som inte längre behövs för bron, säger Johan Nyström, forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).
Öresundsbron fyller 25 år i år. De firar med att ha världens högsta priser för en bropassage. Och nu ska de höjas ännu mer trots att bron gjorde en vinst på två miljarder kronor för de första nio månaderna i år. För varje fordon som kör över är vinsten över 300 kronor. Vi nyår höjs en bropassage från 675 till 690 kronor. Den som köper online får betala 620 kronor istället för 607 kronor. Med den avgiftsbelagda ÖresundsGo kostar resan över bron 268 kronor istället för 262 kronor.
Men kritiken mot världens dyraste broavgifter växer. Nu går forskare på SNS Analys ut med hård kritik mot regeringens förslag att låta bron vara avgiftsbelagd även efter att lånen för bron är avbetalda.
– Att införa permanenta avgifter på redan avbetald infrastruktur är en ny finansieringslösning i Sverige. Trafikanterna riskerar att betala dubbelt, både genom skatten och via avgifter som inte längre behövs för bron, säger Johan Nyström, forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

De svenska intäkterna från Öresundsbron uppgår till omkring 1,2–1,4 miljarder kronor per år, totalt cirka 25 miljarder kronor fram till 2050. Praxis i Sverige har varit att avgifterna tas bort när lånen för infrastrukturen är betalda. Forskarna varnar för att regeringens modell saknar samhällsekonomisk analys och innebär att avgifter används för att finansiera infrastruktur som de som kör över bron kanske inte använder.
Regeringen vill använda framtida intäkter från Öresundsbron för att finansiera nya infrastrukturprojekt i Skåne. Enligt forskarna till rapporten har förslaget inte analyserats samhällsekonomiskt och riskerar att leda till dubbelbeskattning. De varnar för att förslaget kan snedvrida planeringen och undergräva legitimiteten i hur svensk infrastruktur finansieras.
– Förslaget kan skapa politiska drivkrafter att behålla och utöka avgifter snarare än att styra mot samhällsekonomiskt lönsamma projekt. De nackdelar vi belyser behöver regeringen ordentligt genomlysa innan de går vidare med förslaget, säger Jonas Westin, forskare vid Umeå universitet.

Även i Skåne växer kritiken. Där är många oroliga för att miljarderna från broavgifter inte stannar i söder utan slussas till Stockholm, till exempel till Förbifart Stockholm.
– Mardrömmen för Region Skåne vore om den personen hämtas från Trafikverket och att de pengar som ska satsas i Skåne i stället hamnar i Mälardalen, skriver Erik Magnusson i en debattartikel i Sydsvenskan.
Det är 25 år sedan Öresundsbron invigdes. Jätteprojektet kostade 38 miljarder kronor att bygga. Nu vill skåningarna ha vinsten för sig själva. Fram till 2050 väntas världens dyraste bro att generera 25 miljarder. Detta är halvdanskarna i söder rädda ska hamna i Stockholmarnas fickor. I Sydsvenskan skriver Erik Magnusson om att vinster från Öresundsbron grävs ner i den nya supermotorvägen Förbifart Stockholm. Han pekar på att bron om några kommer att vara betald och då ger den ännu mer vinster.

– När Trafikverket pausar tänkta skånska satsningar styrs mer pengar över till Stockholm och Göteborg. Stambanorna genom Skåne får klara sig med undermålig kapacitet när statens pengar i stället går till Förbifart Stockholm, Västlänken och andra kostnadsslukande megaprojekt. Den tendensen lär hålla i sig långt in på 2030- och 2040-talen, skriver Erik Magnusson
Trafikverket svarar på kritiken. Enligt myndigheten är det inte så lätt. Man kan inte bara gräva ner pengarna i den skånska myllan.
– När utbyggnaden från två till fyra spår mellan Hässleholm och Lund är klar flyttas i praktiken delar av kapacitetsproblemen på Södra stambanan norrut, svarar Anna Wildt-Persson, regiondirektör Trafikverkets södra region.
Skåningarna vill ha fler filer på motorvägen mot kontinenten. Samtidigt tycker man att stambanorna ska byggas ut med dubbelspår på sträckan mellan Hässleholm och Kristianstad. Trafikverket håller inte alls med om skåningarnas kritik. Myndigheten menar att de har en bra plan för hur pengarna ska investeras i framtiden.
– Jag vill slutligen poängtera att vår uppgift inte är att omfördela pengar mellan landsändar, utan att se till att de används förnuftigt där de gör mest nytta för så många som möjligt. Till syvende och sist är det dock regeringen som fattar beslut om vilka projekt vi ska genomföra, Anna Wildt-Persson.

Dyrast i världen
Öresundsbron är den dyraste bron i världen att åka över. Det visar Sydsvenskans granskning. De näst dyrare broarna är Stora Bältbron i Danmark och Confederation Bridge i Kanada. Båda de broarna kostar bara halva priset mot Öresundsbron.
– Vi har inte använt en enda skattekrona för att betala den här bron. Och än så länge har vi en skuld kvar att betala tillbaka, säger Öresundsbrons vd Linus Eriksson till Sydsvenskan.
Det kostar snart 690 kronor att åka över bron för en personbil. Sedan den invigdes sommaren 2000 har priset ökat med 84 procent. Erik Magnusson lyfter också fram bygget av Fehmarn-Bält förbindelsen. När den står klar en bit in på 2030-talet kommer Öresundsbrons betydelse att bli större.
– Ska de användas för att bygga bort trängsel och trafikkaos på Skånes järnvägar och motorvägar? Eller plöjas ner i stora svarta hål i allt dyrare mångmiljardbyggen i Stockholm, säger Erik Magnusson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















