Ny chockprognos om elbilar. Sverige missar sina mål och kan få jätteböter från EU.
– De införda åtgärderna är räcker inte och gapet bara växer trots att varningssignalerna har funnits länge, säger Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden.
Bilindustrins svenska organisation Mobility Sweden går ut med ny chockprognos om elbilar och elektriska lastbilar i dag. Svenska myndigheter har räknat med att 68 procent av alla bilar som säljs om fyra år ska vara helt elektriska. Men försäljningen har tappat farten. Vi kommer bomma målet rejält, enligt Mobility Swedens nya prognos. Bara 50-55 procent av bilköparna kommer välja en elbil år 2030.
Om deras larmsiffror infrias innebär det att Sverige missar sina CO2-mål som vi lovat EU och kan drabbas av klimatböter. Enligt Mobility Sweden beror imbromsningen för elbilar på att regeringen slopade klimatbonusen i november 2022. Nya skrotningsbidrag för elbilar har blivit en flopp. Senaste tidens ökning bland privata köpare beror på räntesänkning och stora rabatter får biltillverkare.
| Fordonstyp | Andel elektriska under 2025 | Ny prognos 2030 andel elektriska | Naturvårdsverkets prognos |
| Personbil | 35,9% | 50–55% | 68% |
| Lätt lastbil | 23,1% | 35–40% | 62% |
| Tung lastbil | 7,3% | 20–30% | 35% |
– Politiken brister i tempo med en mandatperiod kvar. De införda åtgärderna är räcker inte och gapet bara växer trots att varningssignalerna har funnits länge, samtidigt som lösningar och förslag finns tillgängliga som gynnar både elektrifieringen och vår konkurrenskraft, säger Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden.
Även för lastbilar ser Sverige ut att bomma målet. Naturvårdsverket har räknat med att 35 procent av alla tunga lastbilar och 62 procent av de lätta ska vara elektriska år 2030. Men enligt Mobility Sweden kommer det bli betydligt lägre andel.
– Elektrifieringen går inte tillräckligt snabbt. Transportsektorn ligger efter och ESR-målet missas med ett ännu större underskott än myndigheterna tidigare räknat med, säger Mattias Bergman.

Elektrifieringen av lätta lastbilar, som kom igång senare än personbilar, har påverkats negativt av konjunkturläget, byggkrisen och trots politiska incitament har utvecklingen inte gått tillräckligt snabbt. Med förlängningen av Klimatpremien som regeringen beslutade i budgeten för 2026 för lätta lastbilar kan marknaden för elektriska lätta lastbilar öka till 2030.
Idag kan en elektrisk lastbil kosta flera gånger mer än en dieseldriven. Dessutom finns det inte tillräckligt med laddare.
– Att de kommersiella transporternas elektrifiering avstannat beror främst på regeringens beslut att sänka dieselskatten till EU:s miniminivå under året. De styrmedel som finns för att täcka merkostnad för ellastbilen och bygga ut laddinfrastrukturen har inte varit tillräckliga och det saknas efterfrågan på fossilfria transporter som är dyrare än de fossila, skriver Mobility Sweden.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















