Den allra sista hyperbilen med Bugattis mytomspunna W16-motor har nu lämnat fabriken. Motorn med över 1 600 hästkrafter går i graven.
– Den sista Bolide representerar ett särskilt betydelsefullt kapitel i den här berättelsen.
Bugattis sista bil med den ikoniska W16-motorn är nu färdigbygg och med den går en av bilvärldens mest extrema epoker i mål. Det är slutet på en extrem motor som troligtvis aldrig kommer tillbaka.
– Det var ett helt nytt koncept när jag kom in i projektet. Vi hade otroligt mycket som skulle pusslas ihop, säger Bugattis tekniske chef Emilio Scervo i ett känsloladdat pressmeddelande.
Under skalet på Bolide sitter den sista versionen av Bugattis 8,0-liters W16, en motor som länge varit sinnebilden av ”överdriven” prestanda. I Bolide pressas den till runt 1 600 hästkrafter och över 1 600 Nm och allt driver en bil som väger långt under vad en vanlig Bugatti gör. Resultatet är en respons som mekaniker beskriver som ”nära racerbilsnivå”.

Det som började som en ”tänk om”-idé 2021 skulle bli en renodlad bantidsmaskin. Utmaningen var att ta ett futuristiskt koncept och förvandla det till en färdig bil utan att tumma på hantverket som gjort Bugatti känd sedan 1909. Utvecklingen blev fyra år av minutiöst arbete.
– Vi utvecklade Bolide med extremt höga krav, säger Scervo.
Designen sattes i slutet av 2022 och de första färdiga prototyperna rullade ut våren därpå. När bilen kördes på Le Mans 2023 visade den vad W16-motorn fortfarande kan leverera: Bugattis officiella testförare Andy Wallace nådde 350 km/h på raksträckan.
– Att ta fram en perfekt banbil, som ändå känns som en Bugatti för både amatörer och proffs, är inte enkelt, säger Scervo.



Utvecklingen fortsatte sedan varje vecka fram till 2024. Bilen kördes från tidig morgon till sen kväll och varje dag dokumenterades ner på minuten. Under nätterna byggdes bilen om inför nästa testpass. Det var ett tempo som normalt hör hemma i ren motorsport men här kombinerades det med Bugattis unika byggkvalitet, skriver de i ett pressmeddelande.
Just den kombinationen blev en av projektets svåraste delar. Bugatti menar att de vägrar använda delar som bara är gjorda för att ”fungera för dagen”. Kunderna förväntar sig att bilen ska hålla i generationer.
– Vi ville skapa en bil som hör hemma på banan, men också i de mest exklusiva samlingarna. Därför lade vi extremt mycket tid på varje detalj, från lack till interiör, säger Bugattis vd Christophe Piochon.

När den sista Bolide nu lämnar verkstaden i franska Molsheim är det inte vilken bil som helst. Den är byggd åt en samlare som tidigare beställt både en Type 35-inspirerad Veyron och nu ville avsluta trilogin med en Bolide i samma blå nyanser. Inuti är bilen klädd i ”Lake Blue”-Alcantara och minsta söm är sydd i samma färger som Bugattis historiska tävlingsbilar.
Med den leveransen stängs dörren för alltid till W16-eran. Det är motorn som definierade Bugatti genom Veyron, Chiron och nu Bolide. Bara 40 exemplar byggs och ingen W16 ska någonsin produceras igen. Det här var sista kapitlet. Nästa generation Bugatti får en V16-motor med elektrifiering och en av bilvärldens mest kraftfulla bensinmotorer är nu historia.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















