Avgaser färg

Röken avslöjar din bil – då är det illa

Färgen på avgaserna avslöjar din bil. Även tjock rök ger viktiga ledtrådar. I vissa fall måste man reagera snabbt.

Ett tjockt rökmoln från avgassystemet kan oroa många förare. Det kan vara ett tecken på ett allvarligt problem, men det kan också vara något mindre. Nu har Daily Mails motorexpert skringat dimmorna om vad färgen på avgaserna avslöjar. Och tjockleken på röken kan ge viktiga ledtrådar om vad som pågår under huven. Rob Hull är motorredaktör på Daily Mail, han förklarar:
– Det är alltid klokt att få det undersökt ordentligt. Vid tveksamhet bör man besöka mer än en verkstad för att få en andra åsikt.

Rök från avgaserna kan uppstå från olika orsaker. Bland annat vilket bränsle som används och bilens skick. Genom att kontrollera röken tidigt kan man ibland undvika allvarliga motorskador och att bilen underkänns vid besiktning. En enkel första kontroll är att titta på vilken färg röken har, och hur tjock röken är.

Tjockleken på röken kan indikera hur farlig den är.

Vit rök

Vit rök kan vara mycket allvarligt, men i vissa fall inget att oroa sig över. I det mindre allvarliga fallet uppstår tunn vit rök, eller kondens. Det kommer om bilen har stått i regnet ett tag eller om vädret är särskilt kallt. Detta är vanligtvis inget att oroa sig för. Dock kan tjock vit rök som inte försvinner när motorn har blivit varm tyda på något mer oroande.

Tjock vit rök är ofta ett tecken på att topplockspackningen har gått sönder. Det kan bli dyrt att åtgärda. Topplockspackningen ska försegla förbränningsprocessen, och hindra kylarvätska och olja från att blandas. En “sprucken” topplockspackning uppstår ofta när motorn överhettas. När kylvätska läcker in i förbränningsrummet från en sprucken packning förångas den. Då kommer vit rök.

Ibland kan problemet också bero på ett sprucket motorblock eller skeva cylindertoppar. Om vit rök fortsätter efter att motorn har blivit varm är det bäst att låta en mekaniker kontrollera bilen.


Blå-grå rök

Blå-grå rök bör alltid kontrolleras av experter. Ett tjockt moln av blå-grå rök från avgasröret tyder på att bilen bränner olja. Oljan kan ha läckt ut på varma delar runt motorn. Det finns också en risk att oljan kommer in i förbränningsrummet, vilket kan skada katalysatorn i bensin- och hybridbilar. Detta är ofta kopplat till problem med turboladdaren eller slitna kolvringar. Blå-grå rök behöver undersökas av en pålitlig verkstad.


Svart rök

Svart rök från avgaser i en bensinbil betyder oftast att bilen bränner för mycket bränsle. I många fall beror det på ett trasigt luftfilter eller insprutare. Om svart rök dyker upp från avgasröret, boka tid hos en pålitlig mekaniker.

På dieselbilar kan svart rök ibland vara normalt. Den beror ofta på sot som bränns bort eller på att dieselpartikelfiltret (DPF) rengör sig själv. Det märks särskilt om du accelererar hårt på motorvägen för första gången på länge. Om DPF:en är igensatt kan en varningslampa tändas, men en längre och snabbare körning kan ofta rensa filtret.
Källa: Daily Mail

Dela med dig av Carup

Senaste nytt