Svindyra krocktestet: Här mosas 7,5 miljoner kr

De trycker gasen i botten rakt in i en vägg. En superbil värd 7,5 miljoner kronor offras i ett enda krocktest. Men det finns ett svenskt krocktest som är fyra gånger dyrare.

Det är svårt att titta på när en handbyggd superbil skickas rakt in i en stenhård vägg helt medvetet. Men när HWA ska godkänna sin nybyggda version av Mercedes 190E Evolution II finns det ingen genväg. En bil måste offras. Och det spelar ingen roll om den kostar några hundra tusen kronor – eller 7,5 miljoner kronor som i detta fall.

HWA EVO är långt ifrån en vanlig ombyggnad. Utgångspunkten är en gammal 190E som totalstripas och byggs upp på nytt med förstärkningar i stål och aluminium. Under huven sitter en modern treliters V6-motor på 444 hästkrafter, kopplad till en sexväxlad transaxellåda. Bromsar från Brembo, justerbara dämpare och helt ny drivlina gör bilen till en modern sportig specialare med en prislapp därefter.

I ungefär 50 km/h kördes bilen rakt in i en rigid barriär. Ett hårt test som lämnar bilen oigenkännlig, men som är nödvändigt för att få klartecken för både vägtrafik och tävlingsbruk.
– Detaljerade tester av stolar och nackstöd gjordes både med statiska prov och med dynamiska tester som simulerar en krock, skriver HWA på Instagram.

Den exklusiva bilen är nu skrot – men testet är ett måste om modellen ska kunna levereras till kunder.
– Barnstolsfästen, skyddssystem i ratten, säkerhetsbälten, tryckmätningar i baksätet och accelerationer i hela karossen kontrollerades också för att säkerställa högsta möjliga säkerhet, skriver HWO.

Trots att över sju miljoner kronor känns som en skyhög kostnad är det ingenting jämfört med vad Koenigsegg tvingas lägga på sina krocktester. För att få sina hyperbilar godkända har den svenska tillverkaren krockat sex till sju bilar, motsvarande närmare 200 miljoner kronor. Det är ett av de dyraste krockprogrammen som gjorts i bilvärlden.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt