Här myterna om fartkameror som många gått på. Experterna går igenom hela listan.
– Det går att blända en fartkamera i teorin, säger trafikpolisen Petter Magnusson.
Till årsskiftet ska det finnas 2800 fartkameror i Sverige. Samtidigt har polisen fått 25 nya mobila fartkameror. Trafikverkets målsättning är att sätta upp 200 nya om året och de planerar att det ska vara 3000 stycken i börian av 2027. Kameran har en radar som börjar mäta när fordonet är 100 meter bort. Sedan tas bilden på 14 meter.
– Den skickas till oss på ATK-sektionen för utredning, säger Lis Marie Svonni, chef på ATK-sektionen.
Carup har fått läsarbrev från bilister som säger sig ha hittat ett universalknep för att undkomma fartkamerorna. Enligt dem ska man lysa med helljuset.
– Nej, det går inte, säger Per Hurtig, nationell samordnare på Trafikverket.

Frågan är om det går att blända bort fartkameran med helljuset. I Karlstad arbetar trafikpolisen Petter Magnusson med den mobila fartkameran.
– I teorin går det att blända fartkameran så att tekniken inte fungerar. Men då måste man rikta ljuskäglan rakt in i linsen.
Fartkamerorna är placerade så att de inte ska bli bländade. Men om någon fiffig rackare lyckas lysa in i linsen. Då är det fritt fram att köra som man vill.
– Kamerorna är placerade högt och tar bilen nedåt. Det är för att den inte ska bli bländad. Men om man får upp ljuskäglan så är det som med all annan kamerateknik. Då fungerar det inte, säger Petter Magnusson.
En kamera är känslig för ljus, väder och vind. Det gäller även fartkameror.
– Om det är starkt motljus kan tekniken börja krångla. Det bästa är faktiskt vid mulet väder, säger Petter Magnusson, trafikpolis i Karlstad.
Det finns väder då fartkamerorna har svårt att fungera.
– Om det är mycket dimma är det knappt lönt att ta ut kameravagnen. Bilderna blir inte alls bra.

Polisens mobila fartkameror är mycket mer effektiva än de stationära.
– När vi ställer ut vagnarna så kan vi anpassa bländare och slutare efter de aktuella förhållandena. Medan de stationära kamerorna har en medelinställning.
Boxarna är ibland tomma
Det här är en klassisk myt. Läsare har hört av sig och påstår att det finns attrapper längs väggarna. Tomma boxar som ska skrämma fortkörare. Det här påståendet slår Trafikverkets experter hål på.
– Enda gången de är tomma är vid installationen. Innan alla sladdar är indragna kan fartkamerorna vara som tomma skal.
Man kan bara åka dit för fortkörning
Den här myten är falsk som attan. Faktum är att fartkameran ser allt som händer i bilen. Om du talar i telefon eller saknar bilbälte så kan du även få böter för detta.
– Det är nog många som inte vet att fartkamerorna också kan avslöja andra brott, säger Per Hurtig, nationell samordnare på Trafikverket.rna fungerar oavsett väder
Folk hatar fartkameror
När de började dyka upp för snart 20 år sedan var fartkamerorna illa omtyckta. Många blev vandaliserade. Men Trafikverket har gjort undersökningar. Det visar sig att fartkamerorna blir allt mer omtyckta. Nuförtiden anser 70 procent av svenskarna att det är ett bra sätt att övervaka hastigheten på våra vägar.
Du kan bli oskyldigt dömd i en fartkamera
En Carupläsare hörde av sig. Hen hade blivit omkörd vid en fartkamera. Det blixtrade och nu oroar sig läsaren för att bli anklagad för fortkörningen.
– Båda fordonen kommer att synas på ärendebilden. Som i vilken brottsutredning som helst när polisen delger misstanke så ska vederbörande lämna sin inställning till brottet. Personen ska i sådana fall förneka brott och lämna sin redogörelse för händelsen, säger Lis Marie Svonni.
Solskyddet skyddar dig från böter
Solskyddet är en nödlösning. Om man missar fartkameran tror många att det går att fälla ner och kan inte kameran ta dig.
– Om vi inte kan identifiera en förare så går det heller inte att utreda, säger Lis Marie Svonni, chef på polisens ATK-avdelning.
Det finns fall med maskerade fortkörare som åkt fast.
– Om det är så att ett fordon förekommer ofta hos oss i våra fartkameror men att vi inte kan identifiera föraren, då tar vi hjälp av lokal polis för att delge den informationen som vi har. De kan med hjälp av oss identifiera föraren av det aktuella fordonet, säger Lis Marie Svonni.
Kamerorna är ofta avstängda
Många fartkameror ser kanske döda ut. Man passerar en svart lins. Det har gett upphov till ryktet om att de oftast är avstängda.
– Kamerorna är inte aktiva alltid. Utan de är påslagna vid vissa tider beroende på trafikflöde, säger Per Hurtig på Trafikverket.
Faktum är att radarn alltid är igång. Den mäter hastigheten på alla bilar som passerar. Däremot är kameran inte aktiv hela dygnet.
Man kan neka bort fortkörningsböterna
Det är svårare än man tror att neka till fortkörningsböterna. Inte helt sällan leder det till domstol om den misstänkta vägrar erkänna böterna.
– Våra utredare tittar på bilden och jämför med körkortsregistret, sedan skickas en underrättelse ut, säger Lis Marie Svonni.Den som är misstänkt måste kunna bevisa att denne inte körde bilen. Annars blir man betalningsskyldig.
Kamerorna klarar inte riktigt höga hastigheter
Falskt. De svenska fartkamerorna kan mäta hastigheter långt över 300 km/h.
Du får varna andra trafikanter för kameror
Det är inget lagbrott att varna andra bilister för fartkameror. Däremot får dina rörelser inte påverka bilkörningen på ett trafikfarligt sätt.
– Det är dumt att varna andra, man vet inte vem som kommer körande i den andra bilen. Det kan vara någon som är påverkad och inte har körkort, säger Petter Magnusson.
Fartkameror är bara placerade på farliga vägar
Det är Trafikverket som analyserar information från vägarna och beslutar om var fartkameror ska sättas upp. Det behöver inte nödvändigtvis vara på sträckor som är särskilt utsatta för olyckor.
– Vi samlar in information från vägarna med de svarta kablarna. Det ligger till grund för underlaget som vi sedan tar beslut om var kamerorna ska placeras, säger Daniel Mossberg på Trafikverket.
Man kan komma undan böter genom att undvika polisen
Det är inte ovanligt att misstänkta fortkörare håller sig undan. Om de inte svarar på brevet från ATK-sektionen i Kiruna kan de be om hjälp från den lokala polisen.
– Ja, det händer ibland och då kan vi åka ut till dem, säger Joakim Abrahamsson, trafikpolis i Helsingborg.
Fartkameror är ett sätt för staten att tjäna pengar
Detta är en stor myt. Myndigheterna arbetar för att bilisterna ska sänka hastigheten. Över hälften av svenskarna kör för fort och enligt forskning är det en stor anledning till många dödsolyckor. Sverige är också ett av få länder där vi varnar bilister för fartkameror. I Schweiz är de till exempel gömda i vägskyltar.
– Fartkamerornas funktion är för att hålla nere hastigheten och göra trafiken säkrare, säger Lis Marie Svonni.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















