Biltemas batteriladdare testades mot dyrare konkurrenter i ett stort test. Kan en billig batteriladdare ladda batteriet lika bra som en dyr? Det här upptäcktes.
Om en bil står parkerad töms startbatteriet på ström. Nyare bilar förbrukar energi även när de är parkerade. På relativt kort tid försvinner en hel del kapacitet och om en bil mestadels körs korta sträckor finns det risk att batteriet inte hinner ladda lika mycket energi som går åt när den står stilla. Då kan du bli stående med en bil som inte går att starta. En räddning på detta problem, som många bilägare använder sig av, är en 12-voltsladdare.
På marknaden finns det gott om alternativ på batteriladdare och därför kan det vara svårt att välja vilken man ska köpa. Duger en billigare laddare, från till exempel Biltema? Vi Bilägare testade nio smarta batteriladdare som säljs i Sverige. En av batteriladdarna som testades var Biltemas Intelligent-laddare. Den var näst billigast i testet med 549 kronor, men kunde fortfarande stå emot flera av de dyrare konkurrenterna i olika kategorier.
Biltemas batteriladdare fick slutbetyget 3 av 5. Den fick kritik för att den inte är gnistfri och saknar ett strömförsörjnings- och rekonditioneringsläge. Däremot uppskattades den för att den klarade låg backström, sitt låga pris och sitt skydd mot polväxling. Testets vinnare blev Ctek Cs One som fick 5 av 5 i betyg.
Den kostar 2095 kronor, nästan fyra gånger mer än en laddare från Biltema. Den analyserar själv batteriet, har adaptiv laddkurva och fem års garanti. Klämmorna är polfria så du behöver inte bry dig om plus och minus. Den var således betydligt bättre än Biltema, men också flera gånger dyrare. För att läsa om hela testet kan du klicka dig vidare här.

Vi har också tidigare skrivit om när Biltemas billiga bilbatteri testades mot dyrare konkurrenter. Även verkstadsexperten Carsten van Dyhr testade två 12-voltsbatterier från Biltema. Enligt honom finns det en stor risk när man ska köpa ett helt nytt 12-voltsbatteri. Även om batteriet ser friskt ut är det vanligt att batterihälsan (State of health) inte är 100 procent även om det är helt nytt.
– Man tror man köper ett batteri med 100 hästkrafter, men får bara 86, säger han.
När Carsten testade två batterier från Biltema visade det sig att alla AGM-12-voltsbatterier som fanns i butiken hade en batterihälsa som var lägre än 100 procent “SOH”. När han sedan testade det lite billigare EFB-12-voltsbatterierna visade det sig att de däremot hade alla 100 “SOH”.
– Man lägger extra pengar, men får ingenting för det, säger han.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.














