Böter på 120 000 kr: ”Vi låser fast hjulen”

En lastbilschaufför fick en chock när han stoppades i Värmland. Han fick inte åka vidare – innan jätteboten på 120 000 kronor var betald.
– Han stod och trampade i väntan på att vi skulle låsa upp hjulen, säger trafikpolis David Askeröd.

Många är livrädda för att få böter. Att fastna i fartkameran och få hem en bot på 2500 kronor är inte roligt. Men den här rumänska chauffören på vallfärds-stråk i Värmlands skogar slår alla rekord. Han åkte fast för otroliga böter.
– Det var saker i dokumentationen som inte stämde. Därför blev det en sanktionsavgift till Transportstyrelsen på 120 000 kronor, säger David Askeröd.

Lastbilschaufförernas böter är astronomiska jämfört med vanliga bilister. Om det är felaktigheter i dokumentation eller den svarta lådan. Då kan de få ordentliga problem. Dessutom får man inte åka vidare förrän böterna är betalda och kommit in på Transportstyrelsens bankkonto.
– Vi låser fast hjulen och sedan väntar vi med att låsa upp dem tills det är betalat. Han fick stå där och trampa tills åkeriet i Rumänien hade betalat. Först då kunde han åka vidare.

I väntan på betalning låser polisen fast hjulen. Bilden är från en annan händelse. Foto: Polisen Helsingborg (Montage: Carup)

Nationell trafiksäkerhetsvecka

Just nu är det nationell trafiksäkerhetsvecka. Då mobiliserar polisen för fullt på våra vägar.
– Den här veckan är det tung och yrkestrafik som vi kontrollerar. Det är inte bara lastbilar, även budbilar och taxibilar gör vi kontroller av.

Sedan den tionde november gäller en ny däcklag för tung trafik i Sverige. Alla lastbilar som rullar i vårt land måste ha vinterdäck. Även om det inte råder vinterväglag.
– Den här nya däcklagen är aktuell. Vi har kontrollerat däcken på de ekipage som vi stannat, men jag måste säga att det har varit väldigt bra här, säger David Askeröd.

Trafikpolisen David Askeröd.

Lastbilschaufförerna blir ofta kontrollerade. Polisen har många riktade kontroller mot dem. Och det är mycket som yrkeschaufförerna ska tänka på. Annars kan det bli riktigt kännbart. Precis som det blev för den stackars rumänska lastbilschauffören.
– Vi kollar, kör och vilotider, sedan är det också farligt gods. Detta är visserligen något som vi gör hela året. Men den här veckan blir det extra fokus.

Det är inte bara lastbilar som kontrolleras. Alla fordon som går i yrkestrafik kontrolleras av poliserna.
– Budbilarna har ingen färdskrivare, men de har en bok där det ska skrivas upp vilotider. Det gör vi kontroller av.

Även taxibilar stoppas. Här ser polisen en förändring under de senaste åren.
– När det kommer till taxi kollar vi så att det är rätt skyltar och att allt är ok med taxametern. Jag tycker faktiskt att det har blivit bättre i den branschen sista åren, avslutar David Askeröd.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt