Volvo säljs för miljonbelopp – 872 mil på mätaren

Volvon blev ett fullständigt fiasko 1956. Men idag, 69 år senare, säljs ett exemplar för jättesumma.
– Idag har den ikonstatus, skriver Bilweb Auctions som säljer bilen.

På 1950-talet ville Volvo testa något nytt. Företaget hade nyligen haft stor framgång med PV444 och nu var det dags att satsa på en sportbil. Volvo hade sett att pigga brittiska sportbilar sålde bra och gav ett sportigt rykte åt tillverkarna. Det ville de också ha. Assar Gabrielsson, Volvos medgrundare, reste till USA. Där fick han syn på den nya Chevrolet Corvette med kaross i glasfiber. Bitarna föll på plats. Volvo skulle bygga en lätt och sportig roadster i glasfiber.

Volvo tog kontakt med glasfibertillverkaren Glasspar i Kalifornien. Arbetet med karossen började ganska snabbt. Ett 20-tal karosser skickades från USA. Men när produktionen flyttade till Sverige saknades amerikanernas erfarenhet av glasfiber. Jan Willsgård ledde arbetet på Volvos designavdelning. Här hemma byggde Volvo ett nytt stålrörschassi med kraftiga tvärbalkar, yttre sidobalkar och kryssförstärkning. Men resultatet blev inte alls som önskat.

Totalt byggdes 67 exemplar av modellen – här är ett av dem. Bild. Bilweb Auctions

Trots dessa byggdes tre förseriebilar som visades runt om i Sverige 1954 och 1955. Bilarna kallades Volvo Sport P1900, och var ännu inte färdiga för produktion. Men efter flera ändringar startade produktionen våren 1956. Det första året tillverkades enligt uppgift 44 bilar. Året efter blev det bara 23. Totalt byggdes alltså bara 67 exemplar av Volvon, plus de fyra förserievagnarna.

När Assar Gabrielsson drog sig tillbaka 1956 från sin roll som VD, efterträddes han av Gunnar Engellau. Gunnar hade tidigare varit chef för Volvo Flygmotor. Enligt rykten tog Volvo-VD:n med sig en P1900 hem över en helg. När han kom tillbaka till fabriken ska han ha fullkomligt ratat bilen. Inte bara kvaliteten var tvivelaktig. Volvon var också dyr att tillverka och en udda fågel i Volvos erbjudande. Bilen blev ett totalt fiasko. Redan ett år senare, den 21 maj 1957, tillverkades den sista vagnen.

Den här bilen, nummer 15 av 67, rapporterades färdigbyggd på fabriken i Lundby 1956. Bild: Bilweb Auctions
Suffletten, alltså det mjuka hopfällbara taket, är använd men fungerar väl. Bild. Bilweb Auctions

Men trots att bilen då sågs som ett misslyckande, har vagnen idag ett helt annat rykte. Den har historia och unik design. Nu finns ett exemplar till salu för en jättesumma. Bilweb Auctions uppskattar att bilen kan säljas för ett värde på 1,05 miljoner kronor.
– Det som skulle bli en drömbil och imagehöjare för Volvo på 50-talet blev det inte då, men idag har den ikonstatus, skriver Bilweb Auctions i annonsen.

Den historiska Volvon startar lätt och motorn går fint. Motorn har 69 hästkrafter. Stora delar av inredningen är fortfarande original. Klädseln är röd, och både säten, dörrsidor och mattor är i gott skick. Bilen sägs vara i genuint skick och alla mekaniska delar fungerar väl. Och ikoniska modeller som denna blir ofta samlarfordon, menar Bilweb Auctions. Den har en mätarställning på 872 mil.
– Volvo Sport P1900 kvalificerar sig i den kategorin och är idag en hett eftertraktad bil, avslutar Bilweb Auctions.

Karossen och färgen har troligen uppdaterats någon gång genom åren, menar Bilweb Auctions.
Röda detaljer. Mycket av inredningen är i originalutförande. Bild. Bilweb Auctions
Att detta är svensk motor- och Volvohistorik är ett “understatement”, menar Bilweb Auctions. Bild. Bilweb Auctions
Dela med dig av Carup

Senaste nytt