Koenigsegg slår tillbaka: ”Det här såg jag inte komma”

Christian von Koenigsegg har ilsknat till på en känd youtuber som äger svenska hyperbilen. Anklagade Koenigseggs hyperbil för att gå sönder hela tiden. 
– Det här såg jag inte komma. Den hade inte blivit servad på tre år, säger Christian von Koenigsegg på Instagram. 

Svenska hyperbilskungen Christian von Koenigsegg går ut med syrligt inlägg på Instagram. Han har ilsknat till på en ägare av en Koenigsegg Regera som gått ut med anklagelser om bilen. Det handlar om kände bilsamlaren Steve Hamilton som nyligen gick ut och kritiserade Koenigsegg på sin youtubekanal The Hamilton Collection med 2,1 miljoner följare. 

Hamilton påstod att hans Koenigsegg Regera inte höll måttet. Han har visat upp hyperbilen för 30 miljoner kronor i många youtube-klipp, bland annat i flera dragrace. Men nu vill han sälja den.
– Jag älskar bilen och skulle troligen behålla den för alltid om den inte gick sönder var femte minut. Vi kör 10–20 mil och sedan går den sönder och tar en månad att laga, sade han i en video som fått 333 000 visningar på youtube. Även Carup uppmärksammade det oväntade påhoppet

Youtubern Steve Hamilton har inte varit nöjd med sin Koenigsegg Regera. Nu slår Koenigsegg tillbaka och uppger att bilen inte servats på tre år.

Koenigsegg Regera är en av världens mest hyllade hyperbilar och har Koenigseggs berömda V8-motor med dubbelturbo i kombination med tre elmotorer. Nu slår Christian von Koenigsegg tillbaka på Instagram och ger sin bild av vad som hänt. Steve Hamilton har samtidigt beställt nya Koenigsegg Jesko som snart ska levereras. Koenigsegg flög till och med till USA för att hjälpa youtubern gratis.

– Han pratar om sin Regera som han köpte begagnad från en andrahandsåterförsäljare. Den hade inte blivit servad på tre år. Den hade många uppdateringar som den behövde men inte hade, som den borde ha haft. Vi flög till och med ut och hjälpte till med det eftersom vi ville att det skulle fungera, och han hade beställt en Jesko och så vidare. Så vi tog inte ens betalt för det, bara för att vara schyssta, säger Christian von Koenigsegg på Instagram. 

Efter att Christian von Koenigsegg gått ut på Instagram publicerade Hamilton ytterligare ett inlägg på Youtube och säger att han är chockad.
Youtubern Steve Hamilton berättade i ett youtube-klipp att han ska sälja sin Koenigsegg Regera för att den krånglade för mycket. Men enligt Koenigsegg hade bilen inte servats på tre år och inte fått de uppgraderingar den skulle ha.

Hamilton påstår att bilen stått på service i två månader. Christian von Koenigsegg har kollat med alla Koenigsegg-återförsäljare i USA och fick ett helt annat besked. 
– Vi har många nöjda Regera-ägare, några av dem kör väldigt mycket med dem, och nu säger han att den har varit inne för service i två månader. Nej, det har den inte. Vi kollade med våra återförsäljare. Den skeppades till en återförsäljare för tre dagar sedan, och om han inte gillade att han inte kunde få den till den återförsäljaren snabbare, så finns det andra Koenigsegg-återförsäljare. Vi har över 12 Koenigsegg-återförsäljare i USA.

Koenigsegg är noga med att ta hand om sina ägare och uppgraderar nya bilar om det visar sig att något strular när bilarna är nya.
– De har inte varit utan sina problem. Dessa extrema bilar tenderar oftast att ha vissa problem, särskilt i början av en serie, men vi uppgraderar alltid och tar hand om det för att se till att även de tidiga bilarna till slut är lika bra som de sista.

I slutet av november är det tänkt att Hamiltons nya Koenigsegg lämna fabriken i Ängelholm och skeppas till USA. Det skulle bli en av de första amerikanska leveranserna av Koenigsegg Jesko. 
– När han hade slutfört sin spec, sa vi till hans återförsäljare att bilen skulle skeppas i slutet av november. Vi provkör den slutgiltigt just nu, och den går in för polering, säger Koenigsegg på Instagram. 

Nu är Christian von Koenigsegg villrådig. 
– Så här har vi bilen vi pratar om. Vacker specifikation, specialanpassad. Ja, vad ska jag göra nu? Det är en intressant situation, och den är inte slutbetald. Så, hmmm.

Efter att Christian von Koenigsegg lagt ut sitt syrliga inlägg på Instagram väljer Steve Hamilton att svara på Youtube. Han verkar skakad av bråket som utspelas inför öppen ridå. 
– Jag är chockad över att Christian försökte svara på vårt inlägg, för den enda gången han vanligtvis pratar med oss är när han försöker tysta oss eftersom Regeran är på service så ofta att jag just har sagt att jag vill gå ut offentligt med detta och förklara hur dåligt detta fordon är, säger Steve Hamilton på Youtube. 

Samtidigt hyllar han Koenigsegg, men inte Regera-modellen. 
– Nu, jag tror genuint att folket på Koenigsegg är bra människor och att de bryr sig om sina kunder, men i slutändan så bygger de bara inte en bil av god kvalitet. Jag hoppas att de kan rätta till detta med Jesko, men Regeran är ett totalt kaos.

Steve Hamilton vill fortfarande ha sin Koenigsegg Jesko och säger att han gjort alla betalningar som fabriken bett om. 
– Jag skickar in mina betalningar när fabriken når vissa milstolpar i produktionen, och det är då betalning skickas. Och jag har inte skickat min slutbetalning än, precis som han sa, för den ska inte betalas förrän fordonet är redo att skickas – och fordonet är inte redo att skickas. Han sa det själv – den är fortfarande i kvalitetskontroll och testning. Så jag är redo att skicka betalning när han är redo att ta emot den, säger Hamilton.

Delvis backar han från påståendet att den varit på verkstad i två månader. 
– Och min Koenigsegg har varit på verkstad i två månader. Tja, typ. Jag har försökt få in den på verkstad i ungefär sju av de åtta veckorna, men verkstaden vägrar att ta emot den, av någon anledning.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt