Nu rasar bilexporten från Sverige och importen ökar. Men elbilar är ett stort undantag. Där fortsätter exporten att skena. När fyra nya elbilar säljs försvinner en begagnad utomlands.
Under många år med rekordsvag krona har Sverige varit ett paradis för den som vill köpa upp och exportera bilar. Bilhandlare ute i Europa har kunnat göra klipp på att köpa upp nyare svenska begagnade bilar och sälja dem dyrare i andra länder. Men nu har trenden vänt med besked. Nya siffror från bilanalysföretaget Vroom visar att exporten minskat med 20 procent under årets första nio månader.
Samtidigt har importen av bilar ökat för första gången på länge. Men volymerna är små trots en ökning på 24 procent. Under de första nio månaderna importerades 6000 bilar.
– Exportmarknaden fortsätter att mattas av och utvecklingen från årets första halvår består. Den starkare kronan, i kombination med en allt mer stabil inhemsk efterfrågan och en viss mättnad eller förändringar i regelverk på den europeiska marknaden, bidrar till att fler fordon stannar i Sverige. Det är en utveckling som stärker den svenska begagnathandeln och marknaden för service och reparationer samtidigt som det skapar bättre förutsättningar för konsumenterna, säger Ali Avcu, vrooms specialist inom begagnathandeln.
Så utvecklas exporten för olika bilar
| Biltyp | Ändring export |
| Elbilar | +51% |
| Laddhybrider | -43% |
| Bensinbilar | -23% |
| Dieselbilar | -28% |

Elbilar är dock det stora undantaget. Där fortsätter exporten att skena. Vroom redovisar inte siffrorna. Men enligt nya siffror från car.info har exporten av elbilar ökat med 51 procent fram till sista september. Och så släpar ändå siffrorna efter. På nio månader försvann 19 928 elbilar från Sverige. På samma tid registrerades 77 768 nya elbilar i Sverige. För fyra nya elbilar som säljs så försvinner en begagnad från Sverige.
Enligt Vroom består den totala exporten främst av yngre bilar,. Bilar upp till fem år stod för 60 % av exporten under årets nio första månader. Andelen laddbara fordon ökade till 33 %, från 27 % samma period 2024.
Bilmärkena som exporteras mest
Under årets första nio månader exporterades totalt 52 688 femårs-bilar från Sverige. Volkswagen och Volvo toppar listan med en andel på 13,2 % respektive 11,5 % av den totala exporten. Audi, Peugeot och Mercedes-Benz kompletterar topp fem.
Sett till relationen mellan antal bilar i trafik och exportvolym sticker Peugeot och Opel ut med de högsta exportandelarna i förhållande till sitt bestånd, medan Toyota och Kia har betydligt lägre exportandelar trots stora volymer i trafik.
| Märke – Export (5 års-bilar) | Export antal | Export andel (%) | 5 års-parken i trafik Marknadsandel | Exportandel (viktad) |
| Volkswagen | 6 981 | 13,2 % | 12,2% | 4,9 % |
| Volvo | 6 053 | 11,5 % | 17,1% | 3,0 % |
| Audi | 5 397 | 10,2 % | 4,7% | 9,9 % |
| Peugeot | 4 630 | 8,8 % | 2,3% | 17,4 % |
| Mercedes-Benz | 4 474 | 8,5 % | 5,1% | 7,6 % |
| BMW | 3 812 | 7,2 % | 3,9% | 6,7 % |
| Skoda | 3 041 | 5,8 % | 4,7% | 5,5 % |
| Toyota | 2 047 | 3,9 % | 8,3% | 1,8 % |
| Opel | 1 534 | 2,9 % | 0,8% | 16,5 % |
| Kia | 1 353 | 2,6 % | 9,7% | 1,2 % |
| Tesla | 1 219 | 2,3 % | 5,5% | 1,9 % |
| Polestar | 1 169 | 2,2 % | 1,7% | 5,6 % |
| Seat | 1 150 | 2,2 % | 1,3% | 6,3 % |
| CUPRA | 992 | 1,9 % | 0,9% | 8,4 % |
| Porsche | 906 | 1,7 % | 0,7% | 10,8 % |
| Övriga | 7 930 | 15,1 % | 19,4% | 3,1 % |
| Totalt | 52 688 | 100 % | 100 % | 3,1 % |
De är störst på bilexport
| # | Exportör (5 års-bilar) | Antal | Andel |
| 1 | Bca Vehicle Remarketing AB | 7 097 | 13,5 % |
| 2 | Tradingsolutions Sverige AB | 5 930 | 11,3 % |
| 3 | VOLVO Bil i Göteborg AB | 2 950 | 5,6 % |
| 4 | Wismo Automotive AB | 2 829 | 5,4 % |
| 5 | Privatperson | 1 683 | 3,2 % |
| 6 | Transiett AB | 1 248 | 2,4 % |
| 7 | Saka AB | 1 184 | 2,2 % |
| 8 | Kvdbil AB | 1 120 | 2,1 % |
| 9 | Maxibil Center AB | 980 | 1,9 % |
| 10 | Ayvens Sweden AB | 980 | 1,9 % |
| 11 | Din Bil Sverige AB | 912 | 1,7 % |
| 12 | Autohansa AB | 864 | 1,6 % |
| 13 | Aslak AB | 827 | 1,6 % |
| 14 | J Bil AB | 784 | 1,5 % |
| 15 | Kamux AB | 780 | 1,5 % |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















