Bilexporten rasar – men elbilar går mot strömmen

Nu rasar bilexporten från Sverige och importen ökar. Men elbilar är ett stort undantag. Där fortsätter exporten att skena. När fyra nya elbilar säljs försvinner en begagnad utomlands.

Under många år med rekordsvag krona har Sverige varit ett paradis för den som vill köpa upp och exportera bilar. Bilhandlare ute i Europa har kunnat göra klipp på att köpa upp nyare svenska begagnade bilar och sälja dem dyrare i andra länder. Men nu har trenden vänt med besked. Nya siffror från bilanalysföretaget Vroom visar att exporten minskat med 20 procent under årets första nio månader. 

Samtidigt har importen av bilar ökat för första gången på länge. Men volymerna är små trots en ökning på 24 procent. Under de första nio månaderna importerades 6000 bilar. 
– Exportmarknaden fortsätter att mattas av och utvecklingen från årets första halvår består. Den starkare kronan, i kombination med en allt mer stabil inhemsk efterfrågan och en viss mättnad eller förändringar i regelverk på den europeiska marknaden, bidrar till att fler fordon stannar i Sverige. Det är en utveckling som stärker den svenska begagnathandeln och marknaden för service och reparationer samtidigt som det skapar bättre förutsättningar för konsumenterna, säger Ali Avcu, vrooms specialist inom begagnathandeln.

Så utvecklas exporten för olika bilar

BiltypÄndring export
Elbilar+51%
Laddhybrider-43%
Bensinbilar-23%
Dieselbilar-28%
Avser export under första nio månaderna 2025. Källa: Car.info
Volkswagen ID.4 var den mest exporterade elbilen fram till sista september före Volvo XC40. Samtidigt som det registrerades 3382 nya VW ID.4 exporterades 2283 begagnade, enligt Car.info.

Elbilar är dock det stora undantaget. Där fortsätter exporten att skena. Vroom redovisar inte siffrorna. Men enligt nya siffror från car.info har exporten av elbilar ökat med 51 procent fram till sista september. Och så släpar ändå siffrorna efter. På nio månader försvann 19 928 elbilar från Sverige. På samma tid registrerades 77 768 nya elbilar i Sverige. För fyra nya elbilar som säljs så försvinner en begagnad från Sverige. 

Enligt Vroom består den totala exporten främst av yngre bilar,. Bilar upp till fem år stod för 60 % av exporten under årets nio första månader. Andelen laddbara fordon ökade till 33 %, från 27 % samma period 2024. 

Bilmärkena som exporteras mest

Under årets första nio månader exporterades totalt 52 688 femårs-bilar från Sverige. Volkswagen och Volvo toppar listan med en andel på 13,2 % respektive 11,5 % av den totala exporten. AudiPeugeot och Mercedes-Benz kompletterar topp fem.

Sett till relationen mellan antal bilar i trafik och exportvolym sticker Peugeot och Opel ut med de högsta exportandelarna i förhållande till sitt bestånd, medan Toyota och Kia har betydligt lägre exportandelar trots stora volymer i trafik.

Märke – Export
(5 års-bilar)
Export
antal
Export
andel (%)
5 års-parken i trafik MarknadsandelExportandel (viktad)
Volkswagen6 98113,2 %12,2%4,9 %
Volvo6 05311,5 %17,1%3,0 %
Audi5 39710,2 %4,7%9,9 %
Peugeot4 6308,8 %2,3%17,4 %
Mercedes-Benz4 4748,5 %5,1%7,6 %
BMW3 8127,2 %3,9%6,7 %
Skoda3 0415,8 %4,7%5,5 %
Toyota2 0473,9 %8,3%1,8 %
Opel1 5342,9 %0,8%16,5 %
Kia1 3532,6 %9,7%1,2 %
Tesla1 2192,3 %5,5%1,9 %
Polestar1 1692,2 %1,7%5,6 %
Seat1 1502,2 %1,3%6,3 %
CUPRA9921,9 %0,9%8,4 %
Porsche9061,7 %0,7%10,8 %
Övriga7 93015,1 %19,4%3,1 %
Totalt52 688100 %100 %3,1 %
Källa: Vroom

De är störst på bilexport

#Exportör (5 års-bilar)AntalAndel
1Bca Vehicle Remarketing AB7 09713,5 %
2Tradingsolutions Sverige AB5 93011,3 %
3VOLVO Bil i Göteborg AB2 9505,6 %
4Wismo Automotive AB2 8295,4 %
5Privatperson1 6833,2 %
6Transiett AB1 2482,4 %
7Saka AB1 1842,2 %
8Kvdbil AB1 1202,1 %
9Maxibil Center AB9801,9 %
10Ayvens Sweden AB9801,9 %
11Din Bil Sverige AB9121,7 %
12Autohansa AB8641,6 %
13Aslak AB8271,6 %
14J Bil AB7841,5 %
15Kamux AB7801,5 %
Källa: Vroom

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt