Dyrare att försäkra bilen nästa år. Elbilsägarna de stora förlorarna.
– Bolagen har inte hunnit ta ikapp kostnadsutvecklingen på elbilarna,säger Mikael Waldenvik, gruppchef för motorfordon hos Länsförsäkringar.
I år betalar svenskarna närmare 48 miljarder kronor för sina bilförsäkringar. Samtidigt aviserar försäkringsbolagen om nya höjningar inför nästa år.
– Det är marknaden som förändras och försäkringsbolagen, precis som alla andra bolag, tar höjd för det. Nu lever vi i osäkra tider, säger ekonomen Claes Hemberg.
Det kommer att bli dyrare att försäkra bilen 2026. Hur stor ökningen blir vet inte ens försäkringsbolagen själva ännu. Redan under 2025 har det blivit nästan 8 procent dyrare.
– För vår del sitter vi med det arbetet just nu och lite för tidigt att säga något tydligt, säger Mikael Waldenvik till Carup.

Bilförsäkringar har ökat 7-8 procent hittills i år

Elbilsägare drabbas värst
Värst är det för alla elbilsägare. I dagsläget kan det i de värsta fallen kosta 50 000 kronor att försäkra en elbil. Nästa år kan det bli dyrare. Detta kritiseras hårt av Claes Hemberg. Enligt honom skrämmer människor från att köpa en elbil.
– Försäkringsbolagen utnyttjar det faktum att det är rika människor som har råd med elbilar, säger han.
Försäkringsbolagen menar tvärtom. Enligt dem har man inte tagit tillräckligt med betalt av elbilskunderna. Just nu sitter de och räknar på hur mycket det ska kosta att försäkra en elbil nästa år.
– Generellt kan man sannolikt räkna med att vi tillsammans med andra bolag inte har hunnit ta ikapp kostnadsutvecklingen på elbilarna, säger Mikael Waldenvik.
Försäkringsbolagen maximerar vinsten genom att pumpa sina rikaste kunder. Det menar ekonomen och experten. Bland elbilsägarna finns stora pengar att göra. Dessutom är försäkringsbolagen enligt Claes Hemberg relativt okunniga när det kommer till elbilar.
– Elbilskunder har det ofta bra ställt. Därför tål de dyrare försäkringar. Men så fort vanligt folk börjar köpa elbilar kommer priserna att sjunka. Då får man ett annat kundsegment. Och då kommer också försäkringsbolagen att lära sig mer om elbilar. Till exempel att batterierna inte går sönder så lätt, säger Claes Hemberg.
Försäkringsbolagen försvarar sig. Enligt dem är höjningen ett normalt utslag av samhällsförändringar. Man säger sig ha hållit låga priser under en lång tid. Till slut var det inte hållbart längre.
– När inflationen började för ett par år sedan så höjde vi inte priset efter inflationen, kostnader blev dyra ändå för kunderna med allt annat som gick upp i pris, säger Mikael Waldenvik.

Enligt försäkringsbolagen är de nya prisnivåerna mer rimliga med tanke på både inflationen och hur världsläget ser ut.
– Men nu ser vi att vi måste komma upp i rätt nivå, säger Mikael Waldenvik.
Claes Hemberg är däremot kritisk. Han menar på att försäkringsbolagen gör elbilsrörelsen en björntjänst. De höga försäkringskostnaderna skrämmer bort köpare av dubbla skäl.
– Det är synd om höga försäkringskostnader ska skrämma människor från att köpa elbilar. Många kan tro att de säkert lätt går sönder eftersom det är så dyra försäkringar. Men det är bara försäkringsbolagen som är ovana vid den här nya tekniken. Förra gången man hade ett stort teknikskifte var för hundra år sedan, så de har haft tid på sig, avslutar Claes Hemberg.
Länk till rapporten från Svensk försäkring.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















