Lagen gör skillnad på bilägare. Läsarstorm efter debatt om glimmers.
– Vi borde vara lika inför lagen, skriver en av Carups läsare.
Frågan om glimmers rör upp känslorna. På nya bilar är det tillåtet att köra runt med en upplyst ljusramp i fronten. Om du däremot monterar en likadan på din gamla bil. Då är det ett brott mot trafikförordningen.
– För glimmers gäller samma som för all annan belysning. Polisen följer vad som beskrivs i Trafikförordning ang. användning av belysning samt vad som står i Fordonsförordning och föreskrifter meddelade med stöd av samma förordning ang. tekniska krav, säger Transportstyrelsens utredare Anders Gunneriusson.
Många har nog lagt märke till att många nya bilar lyster hela grillen. Om man däremot monterar en ljusramp som lyser hela tiden innebär det böter och kanske ombesiktning.
– Första gången jag stoppar dem så är det en enkel brist. Andra gången blir det skarpt och då får man ombesiktiga bilen, säger trafikpolisen Petter Magnusson.

Det här möter skarp kritik ute i landet. Glimmers är väldigt populära. De säljs där det finns bildelar. För att vara förbjudna ska de lysa även när halvljuset är påslaget.
– Det handlar lite om hur de lyser och var de sitter. Sedan ska det vara vitt eller gult ljus, säger Tord Fornander, ordförande för Besiktningsbranschen.
Det här gör många skogstokiga. Carups läsare undrar varför de inte kan ha samma teknik på sina gamla bilar, som sitter på de nya.
– Ni kanske skulle ta upp alla elbilar som har exakt samma ljus i fronten/under huven i fronten. Vi ska vara lika under lagen men det är vi inte bevisligen utan straffas bara för att vi inte kör Tivoli-bilar på vägen, skriver vår läsare.
Myndigheten förklarar
Transportstyrelsen försöker förklara saken. Det är tillåtet med Glimmers om de sitter på bilen från början.
– Enligt Fordonsförordningen är fordon, system och komponenter som är typgodkända ok att säljas och användas, annan belysning är det inte. Utöver det finns föreskrivna krav angående placering och antal som ska beaktas även för typgodkända komponenter, säger Anders Gunneriusson.
Regelverket gör skillnad på folk. Det menar bilägare över hela landet.
– Det är likadant med halvljus, nya bilar får ha dubbla starkt lysande LED-ljus och det är tydligen helt okej. Jag hade en gammal Opel Manta 1975 och satte in dubbla men det blev såklart 2:a på besiktningen, skriver en läsare.
EU:s regelverk
EU:s regelverk för typgodkännande och den svenska lagen är inte i harmoni med varandra.
– Vad gäller fordonstillverkare som utvecklat belysningssystem på nya fordon, har dessa typgodkänts efter att de bedömts uppfylla krav i harmoniserad reglering. Kraven omfattar bland annat rätt placering, färg, synbarhet, ljusstyrka mm. För komponenter som inte typgodkänts har dessa kriterier inte nödvändigtvis beaktats eller uppfyllts, säger Anders Gunneriusson.
Märkligt nog är moderna strålkastare mer bländande än de äldre. Ändå får de nya bilarna köra runt med tända Glimmers och halvljus på samma gång.
– Dagens strålkastare är mer kompakta och har ett starkare ljus, det blir mer koncentrerat. Strålkastarna är mindre till ytan. Det blir mer irriterande för ögat. Sedan sitter också dagens strålkastare högre upp, säger Björn Lidestam, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut.
Så säger lagen:
Kravet att komponenter och system ska vara typgodkända finns i Fordonsförordningen 2 kap. 4 §:
4 § Komponenter och separata tekniska enheter till EG- motorfordon eller släpvagnar till sådana fordon får saluföras eller tas i bruk endast om de uppfyller föreskrivna krav och är märkta på föreskrivet sätt.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















