Experten: Därför kostar strålkastare 37 000 kr

Därför är reservdelarna så dyra. Verkstäderna maktlösa mot biltillverkarnas höga priser. 
– Den största orsaken är komplexiteten i nya bilar. Tekniken blir allt mer avancerad och det kostar mer att tillverka och utveckla den, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

En strålkastare till en ny Audi A5 kan kosta 37 000 kronor, uppger Vi Bilägare. Reservdelspriserna springer iväg och gör det dyrare att laga och försäkra bilen. Ett nytt avgassystem till Mercedes E-klass kan kosta 53 000 kronor. Deras tyska kusiner i BMW kommer tätt efter med 47 500. Men vad är egentligen orsaken till att bildelar blivit så dyra. 
– Den största orsaken är komplexiteten i nya bilar. Tekniken blir allt mer avancerad och det kostar mer att tillverka och utveckla den, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

Fredrik Sundblad från Skurup är en av många som reagerar på de skyhöga reservdelspriserna. En dag tänds en varningslampa. Fredrik lämnade sin elbil på service. Sedan fick han en riktig praktchock.
– Sedan skulle jag lämna bilen på service. När det var dags att hämta den kom en riktig chock. De hade ett kostnadsförslag på 153 000 kronor för att laga alla fel, säger Fredrik.

Bo Ericsson menar att det flera anledningar bakom de höga priserna på reservdelar.

Den största summan var för en trasig batterimodul på hans Volkswagen ID.4. Fredriks garanti hade precis gått ut och han stod med hela kostnaden.
– Den skulle kosta 80 000 kronor att reparera, säger han. 

Det finns flera anledningar till de höga priserna på reservdelar. Förr i världen var det enklare konstruktioner. Dessutom har världen omkring oss förändras. Och det påverkar våra liv i det mesta. 
– Det har blivit dyrare att producera reservdelar. Råvarorna har stigit i pris och sedan kriget bröt ut i Ukraina och har också transporterna blivit mer kostsamma, säger Bo Ericsson.

Verkstäderna är maktlösa

Verkstäderna kan inte göra något åt priserna på reservdelar. Det är högre makter som bestämmer dem. Sedan måste de auktoriserade verkstäderna helt följa deras riktlinjer.
– Vi har ingen makt över priserna. Det är som vilka andra reservdelar som helst på en bil. Om det är en batterimodul eller en generator som går sönder. Sedan finns det de som kört länge utan att ha några problem. Det är svårt att säga varför en bil krånglar medan en annan inte gör det, säger Mirza Hodzic, verkstadschef  på Din Bil i Falun. 

Lagret av begagnade reservdelar blir allt mindre. Det pressar priserna och drabbar bilägare. 
– En av anledningarna är också att det inte finns lika mycket reservdelar på begagnatmarknaden. Anledningen är att fler bilar går till export, bilar som hade kunnat användas till reservdelar på hemmamarknaden, säger Bo Ericsson. 

Svenska bilhandlare säljer begagnade bilar utomlands. När hemmamarknaden går på knäna försöker de hitta nya sätt att överleva. Konsekvensen blir att färre bilar skrotas. Och då töms lagren på begagnade reservdelar.
– Risken är att om seriösa aktörer går under så öppnar det vägen för illegala element. Vi har sett en stadig minskning av antalet skrotade bilar sedan 2018, och de senaste två åren har det blivit värre, säger Andreas Frössberg, ordförande för Sveriges Bilåtervinnares riksförbund.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt