F1-tekniken som ska rädda bensinmotorer

F1-tekniken ska rädda bensinmotorn. Franska startupen Valvijet återupplivar Formel 1-inspirerade förbränningsförkammare. Inom 4-5 år kan tekniken ge vanliga bilar renare utsläpp.

Teknologin lovar att sänka bränsleförbrukningen 10–15 %. Valvijet vill ta bensinmotorn in i framtiden, och inspirationen kommer direkt från Formel 1. Sedan 2014 använder F1:s V6-turbomotorer små förkammare för att kunna köra på magra blandningar, utan att tappa prestanda. Och nu återuppstår samma teknik i Valvijet, som ger gamla förbränningsprinciper från dieselmotorer nytt liv. Tekniken ska kunna användas i vanliga bilar redan inom 4–5 år, menar Valvijet. Men det kostar lite extra.

För att få tekniken att fungera i en vanlig bensinmotor används en förkammare. Det är ett litet utrymme i toppen av motorn där en del av bränsleblandningen tänds först. Genom små, noggrant placerade hål sprids elden ut i huvudcylindern och tänder den större, utspädda blandningen. Resultatet blir en snabbare och jämnare förbränning – något som annars är svårt när blandningen är mager. I Formel 1 spelar höga utsläpp av kväveoxider ingen roll, men för vanliga bilar måste tekniken anpassas för att följa utsläppsreglerna. Där har Valviljet kommit fram med lösningen, som utvecklas även av andra bolag.

Valvijet har skapat en aktiv förkammare som får sin egen bränsleblandning. Inspirationen är hämtad från Formel 1, där liknande förkammare används i V6-turbomotorer.

Valvijet har skapat en aktiv förkammare som får sin egen bränsleblandning, perfekt balanserad för optimal förbränning, rapporterar Automobile Magazine. Den ser till att motorn har jämn och stabil förbränning, även vid tomgång eller låg belastning – situationer där vanliga förkammare ofta misslyckas. En smart backventil styr blandningen, och säkerställer att den alltid går från förkammaren till huvudcylindern.

Systemet har tre huvuddelar: en kompressor, en luft- och bränsleblandare och en förkammare med egen injektor och tändstift. Blandningen i cylindern kan innehålla upp till 50 % återcirkulerade avgaser (EGR), något som normalt skulle göra den svår att tända. Men tack vare de långa eldkäglorna från förkammaren brinner blandningen jämnt, och tester visar 10–15 % lägre bränsleförbrukning.

Valvijets system består av tre komponenter. Till höger finns kompressorn, i mitten luft- och bränsleblandare, och till vänster förkammaren som är placerad i topplocket med sin injektor och sitt tändstift. Bild: Valvijet

Den avancerade tekniken kräver modifierade topplock och några extra komponenter. Det kostar några hundra euro extra per motor, enligt Valvijet. men den är fullt möjlig att skala upp för serieproduktion inom några år. I en tid då bensinmotorer måste bli både effektivare och renare, kan dessa F1-inspirerade förkammare bli en nyckelteknik som verkligen räddar förbränningsmotorn.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt