Därför försvann V4-motorer

Vart tog V4-motorn vägen? Saab var en av få tillverkare som använde sig av den mystiska motorn innan den försvann helt. Nu försöker ingenjören Mike Fernie lösa mysteriet om V4-motorn. 

Idag är det allt mer ovanligt med unika motorer och det tillverkas knappt några nya V12-, V10-, V8-motorer. Det finns dock några undantag som Bugatti med sin V16-motor. En motortyp som är extremt ovanlig, och som knappt existerar alls längre, är V4-motorn. I Sverige är motorn däremot inte så okänd eftersom Saab var en av få tillverkare som faktiskt använde sig av motortypen. 

Saab introducerade sin V4-motorn som efterträdare till tvåtaktsmotorn och det vågade motorbytet kallades för “Operation Kajsa”. Den halverade V8:an utvecklades dock inte av Saab själva, utan motorgeniet Per Gillbrand rekryterades från Volvo som våren 1966 skickades till Italien för att i största hemlighet prova ut och anpassa Fords V4-motor till Saab. Uppdraget lyckades och hösten 1966 kunde Saab premiärvisa V4-motorn. Saab 96 var den första modellen som fick den ovanliga V4-motorn och senare fick även Saab 95 och Saab Sonett III samma motor. 

I Sverige såldes 50 949 Saab 95:or mellan 1966 och 1981, och under samma period såldes 176 135 Saab 96:or. Den fyrcylindriga V-motorn Saab använde var på 1,5-liter och gav bilarna en topphastighet på cirka 122 km/h. Motorn hade flera fördelar tack vare sin kompakta konstruktion, höga kvalitet och tålighet. Saab slutade dock helt att använda V4-motorer i januari 1980.

Förutom Saab var Ford och Lancia två bilmärken som också använde sig av V4-motorn. Men precis som Saab slutade de också använda sig av den ovanliga motorn efter ett tag. En som nyligen bestämde sig för att försöka förstå varför tillverkare slutade använda sig av V4-motorn är Youtubern och ingenjören Mike Fernie. I ett av hans senaste klipp undersökte han en V4-motor för att ta reda på sanningen om varför dessa V4-motorer var så sällsynta och varför de inte längre existerar.
– Vart fan är alla V4-motorer, säger Mike. 

Saab 95 och 96 hör till modellerna som är mest förknippade med V4-motorer.

Enligt Mike är en av det mest solklara anledningarna till V4-ornas ovanlighet konkurrensens med rak fyra-motorer. Han menar att en rak fyra är mycket enklare och billigare att bygga, samtidigt som den får lättare plats under huven.
– En rak fyra är också enklare att balansera, säger Mike. 

En fördel V4-motorer har enligt experten är att de är mycket mindre och kompakta eftersom de bara är två cylindrar på varsin sida. Däremot hade många tillverkare som använde sig av V4-motorn problem med den naturliga balanseringen och var tvungna att förlita sig på motvikter. Denna sämre balansering gjorde även att motorn hade enorma vibrationer.
– Vibrationerna har ibland varit så starka att racingförare har hostat och förlorat sin syn på grund av V4-motorn, säger Mike. 

Även om V4-motorer inte har varit särskilt populära inom bilvärlden, har de däremot använts betydligt mer inom motorcykelvärlden. Ducati har tagit fram en 1,0-liters V4-motor som kan leverera hela 234 hästkrafter. Den kraftfullaste V4-motorn som någonsin skapats byggdes av Porsche. De utvecklade en 2,0-liters V4-motor med en effekt på 500 hästkrafter. Med motorn hade Porsche stora framgångar i Le Mans och körde dessutom runt Nürburgring på 5:19,546 med en hyperbil utrustad med just denna V4-motor.

11 bilmodeller med V4-motor

Saab 95
Saab 96
Lancia Lambda 
Ford Transit
Matra 530
Saab Sonett 
Ford Capri Mk1 
Lancia Fulvia HF Rallye
Ford Taunus
Ford Consul
Porsche 919 Hybrid
Stora bilden: Broad Arrow Auctions
LÄS MER:


Dela med dig av Carup

Senaste nytt