Så mycket batteri har en Tesla kvar efter 17 000 mil

Efter 17 000 mil ville han veta hur mycket krut hans Tesla hade kvar i sig. Resultatet överraskade bilägaren
– Jag hade ändå hoppats på lite mer, säger Bram när han får veta siffrorna, säger Bram.

När Bram köpte sin begagnade Tesla Model 3 Long Range från 2019 hoppades han på långa räckvidder och problemfritt elbilsägande. När bilen var ny hade batteriet en användbar kapacitet på 70,4 kilowattimmar. Men efter 17 000 mil började han ana att bilen inte längre gick lika långt som förr. För att ta reda på sanningen lät han batteriet testas och resultatet överraskade.

Efter testet visade det sig att 61,6 kWh återstod, alltså 88 procent av ursprunglig kapacitet, skriver Autoweek. Ett ganska bra resultat för en bil som rullat långt och laddats ofta.
– Det är varken toppen eller dåligt, men helt normalt för en Model 3 med den här körsträckan, säger Marcel van Renselaar från testföretaget Aviloo som gjorde testet.

Bram hade själv fått fram att batteriet låg på 81 procent så han blev positivt överraskad. Men samtidigt var han inte helt nöjd. Efter testet började Bram tänka mer på sitt laddbeteende. Han laddar nu oftare hemma, undviker att fylla till 100 procent och värmer upp bilen via laddkabeln innan han kör.
– Fint att det är bättre än vad Tesla visar, men jag hade ändå hoppats på lite mer räckvidd, säger han.

Elbilar tappar som regel mellan 5 och 10 procent de första åren, men sedan brukar försämringen plana ut. En batterihälsa på 88 procent efter 17 000 mil betyder att Teslan fortfarande har många år kvar innan det börjar märkas på allvar. Att räckvidden ändå känns kortare i vardagen beror ofta på hur bilen används.
– WLTP-siffrorna tas fram i labb. I verkligheten påverkar kyla, värme, körstil och snabbladdning mycket. Batterier trivs bäst när man laddar mellan 20 och 80 procent, förklarar Marcel.

Skärmdump från testet av Brams elbil och vad det visade om batteriet.

Samtidigt som fler vill veta hur elbilarnas batterier egentligen mår har Sverige nu infört ett nytt krav. Sedan 1 november måste alla MRF-anslutna bilhandlare redovisa batteriets skick i varudeklarationen när de säljer en begagnad elbil.
– Elbilar fungerar helt annorlunda än bilar med bensinmotor. Därför behövdes en särskild VDN där batteriet testas och resultatet redovisas, berättar David Norrbohm, förbundsjurist på MRF.

Köparna får nu se ett tydligt värde på bilens så kallade State of Health, alltså hur mycket av batteriets kapacitet som finns kvar – från 1 till 100.
– Batteriets hälsa är en avgörande del av bilens värde. Det här ger både handlare och kunder mycket större trygghet, säger Joakim Hansson på Dekra, som gör batteritester.

För Bram innebär det att hans Tesla, med 88 procent kvar av batteriet efter 17 000 mil, hade fått ett ganska fint betyg i den nya varudeklarationen. Ett bevis på att även en elbil som gått långt kan ha gott om energi kvar så länge den sköts rätt.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt