Nu har det blivit billigare att välja en ny elbil. Istället för en flera år gammal begagnad som gått flera tusen mil. Rabatter på privatleasing ställer bilmarknaden på ända.
Elbilsmarknaden har kastats om helt. Splitternya elbilar på privatleasing är nu i många fall billigare att köra nya än begagnade. Det som tidigare lät otänkbart har blivit verklighet – det lönar sig i vissa fall mer att ta en helt ny bil på privatleasing än att köpa en tre år gammal begagnad. Inte underligt att privatleasing slog rekord i oktober med en marknadsandel på 55 procent.
– Den som tror att prisraset stannat av har fel. Elbilsutvecklingen går så snabbt att äldre modeller fortsätter rasa i värde, säger Alrik Söderlind i ett klipp där han jämför en gammal Polestar 2 med en ny.
Ett annat tydligt exempel är Volvo EX40. Den tre år gamla föregångaren XC40 Recharge kostar runt 329 900 kronor begagnad, medan en helt ny EX40 Standard Range Plus kan privatleasas för 4 790 kronor i månaden. Den som köper den begagnade bilen får en totalkostnad på omkring 6 300 kronor per månad, medan en helt ny EX40 på privatleasing landar på 4 790 kronor. Skillnaden är drygt 1 500 kronor varje månad. Dessutom har du garanti för oförutsedda fel på den nya bilen.
Volvo EX40 begagnad vs ny privatleasad
| Kostnader | Begagnad 2022 | Privatleasing 2025 |
|---|---|---|
| Värdeminskning | 3 827 kr/mån | – |
| Räntekostnad | 960 kr/mån | – |
| Försäkring | 1 473 kr/mån | 498 kr/mån |
| Service | 83 kr/mån | Ingår |
| Totalt/månad | 6 343 kr | 4 790 kr |
Bakom skillnaden ligger flera faktorer. Den nya bilen har vagnskadegaranti, vilket gör att den kan halvförsäkras i stället för helförsäkras och servicen ingår ofta i leasingavtalet. Dessutom har elbilar på senare år tappat snabbt i värde, särskilt äldre modeller med sämre laddning och kortare räckvidd. Och biltillverkarna subventionerar privatleasing för att privatpersoner överhuvudtaget ska ha råd med nya elbilar.
– Elbilsutvecklingen är så snabb att de gamla modellerna snabbt känns omoderna, säger Alrik.
Volvo är dock inte ensamt. När vi jämför flera populära elbilar modeller syns samma mönster. För Volkswagen ID.3 Pro Performance skiljer det nästan 1 000 kronor i månaden mellan att äga en begagnad bil och att privatleasa en ny. Den som köper en tre år gammal ID.3 får en totalkostnad på ungefär 4 600 kronor per månad, medan en helt ny bil kostar 3 995 kronor att leasa – trots att försäkringen dessutom är billigare.
| Modell | Begagnad 2022 – totalkostnad/mån | Privatleasing 2025 – månadskostnad |
|---|---|---|
| Volkswagen ID.3 Pro Performance | Värdeminskning 2 770 kr + kap.kostn. 700 kr + försäkring 1 178 kr ca 4 650 kr/mån | 3 995 kr + försäkring 475 kr ca 4 470 kr/mån |
| Polestar 2 Long Range | Värdeminskning 4 060 kr + kap.kostn. 1 020 kr + försäkring 2 122 kr → ca 7 200 kr/mån | 5 995 kr + försäkring 770 kr → ca 6 800 kr/mån |
| Skoda Enyaq 80X | Värdeminskning 4 290 kr + kap.kostn. 1 080 kr + försäkring 1 444 kr → ca 6 800 kr/mån | 5 972 kr (leasing inkl. service & garanti) |
För Polestar 2 Long Range är skillnaden ännu större. En begagnad bil kostar ungefär 7 200 kronor i månaden att äga med försäkring inräknad, medan en ny kan privatleasas för 5 995 kronor plus försäkring. Totalt blir det tusenlappar billigare varje år att köra en fabriksny Polestar.
– Privatleasing är i många fall en no brainer just nu. Du slipper risken, får garanti och betalar ofta mindre än för en begagnad, säger Alrik Söderlind.
Även Skoda Enyaq 80X följer samma trend. En begagnad bil kostar omkring 6 800 kronor i månaden, medan en helt ny Enyaq kan privatleasas för 5 972 kronor. Då har vi inte räknat med saker som serviceavtal som ingår i privatleasing där man kan spara ytterligare tusenlappar. Men även att nyare bilar är mer energisnåla.

Per år kan det bli över 10 000 kronor som man sparar på att privatleasa en ny bil istället för att köpa en begagnad.
– Om du vill ha en bil länge, köra mycket och slippa oroa dig för värdetappet – då är det klokare att leasa nytt, säger Alrik.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















