VW gjorde historiens mest ambitiösa satsning med lyxmodellen. Bilen kostade en miljon, erbjöd stor motor och teknisk briljans – men försäljningen gick inte enligt planen. Idag kan bilen bli din för 67 000 kr.
Volkswagen höll länge fast vid sin ödmjuka filosofi som ”Folkets bil”. Men i slutet av 1990-talet började något förändras. År 1997 visade VW upp konceptbilar med W12-motorer, bilar som definitivt inte var byggda för folket. Och Ferdinand Piëch, företagets VD, menade allvar. Han ville visa att VW kunde bygga världens bästa bil, oavsett prislapp. Men frågan är: var folk beredda att betala en miljon för en Volkswagen på 90-talet?
Innan VW visste svaret tog de nästa steg, år 1999. På bilsalongen i Frankfurt visade de upp Concept D. En stor och elegant bil, som tydligt pekade mot en framtida lyxsedan. Piëch hade en tydlig plan: Volkswagen skulle inte längre bara vara ett märke för folket, utan även kunna mäta sig med Mercedes-Benz och deras S-klass. Men varför var detta så viktigt? Jo, Mercedes hade tagit ett steg nedåt med sin nya A-klass, riktad mot samma kunder som köpte Golf. Det tog Piëch som en personlig utmaning. Nu ville Piëch slå konkurrenterna på deras egna villkor, och svarade med att höja VW uppåt.

Audi skulle konkurrera med BMW och Volkswagen skulle ta steget upp till lyxsegmentet – så löd planen. För VW skulle resultatet stavas Phaeton. Ett tekniskt mästerverk med kraftfulla bensinmotorer, permanent fyrhjulsdrift, adaptiv luftfjädring och avancerad klimatanläggning. Piëch satte extrema, nästan omöjliga mål för sina ingenjörer. Enligt AutoX, och andra källor, sa han till journalister:
– Jag har satt ett mål för ingenjörerna: Jag har sagt till dem att D1:s (kodnamn för Phaeton) kupé måste kunna hålla 22 grader vid 50 graders utomhustemperatur medan bilen körs hela dagen i 300 km/h.
Piëch gjorde allt som krävdes för att lyckas. På nästa fråga fick flera journalister ett hårt svar. ”Vad händer om ingenjörsteamet inte klarar det?” frågade journalisterna.
– Då sparkar jag dem alla och sätter in ett nytt team. Och om de säger att de inte kan göra det, sparkar jag även dem.

Men målet uppnåddes till slut. Phaeton lanserades 2002. Med sin tekniska briljans erbjöds modellen med tre bensinmotorer: 3,2-liters VR6, 4,2-liters V8 och Volkswagens imponerande 6,0-liters W12. Toppmodellen levererade 420 hästkrafter. Dörrarna stängde mjukt, klimatanläggningen kunde ställas in efter behov, och bilen kunde naturligtvis hålla kupén sval även i hetaste väder. Och såvitt vi vet behövde inga ingenjörer sparkas.
Phaeton var otroligt tystgående och mycket sofistikerad. Piëch var stolt och ansåg att det var ett större ingenjörsprojekt än Porsche 917. Men trots all teknisk briljans blev försäljningen av bilen inte särskilt hög, även om den visade sig vara en av världens mest välbyggda bilar. Volkswagen lyckades dock med själva utförandet. Det blev en lyxbil. Den fick en kraftfull motor, imponerande kaross och en tydlig känsla av kvalitet. Och denna känsla av kvalitet lever kvar än idag – skillnaden är bara att bilen en gång kostade en miljon.

Men idag? Då går det att hitta en Phaeton med V6-motor och 241 hk betydigt billigare. Ett exemplar med vissa renoveringsbehov finns för 67 000 kronor. För den som vill ha kortare miltal finns även ett exemplar till salu för 139 900 kronor. Bilar blir äldre, nya funktioner kommer och skärmarna blir större, vilket naturligtvis sänker värdet på de äldre modellerna. Men för den som värdesätter tidlös lyx framför modern teknik finns nu goda möjligheter att äga ett av Volkswagens mest ambitiösa projekt – till priser som knappast speglar ingenjörskonst som är mer avancerad än Porsche 917.


Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.














