Verkstad ville ha 67 000 kr – för att laga felfri bil

Märkesverkstaden krävde 67 000 kronor för att godkänna bilen i besiktningen. Men hos en oberoende kontroll gick samma Aston Martin igenom utan en enda anmärkning.
– Jag kände mig fullständigt lurad, säger Øystein Svebo

När Øystein Svebo rullade in sin Aston Martin DB7 till märkesverkstaden i Oslo trodde han att det skulle bli en rutinbesiktning. I Norge kallas bilbesiktningen för EU-kontroll och fungerar på samma sätt som svensk kontrollbesiktning. Det är ett krav för att få köra bilen vidare på vägarna. Bilen var en välvårdad cabriolet från 1998 som bara gått 8 000 mil och verkade vara i utmärkt skick.

Svebo hade valt att göra kontrollen på Aston Martin Oslo, Norges enda auktoriserade verkstad för märket. Han tänkte att en så speciell bil borde hanteras av experter. Men när verkstaden ringde tillbaka fick han en chock. Enligt verkstaden fanns gott om fel. Bland annat oljeläckage, feljusterade lampor och slitage i hjullager. De rekommenderade till och med att samtliga fyra hjullager skulle bytas trots att bara två var markerade som fel. De ville ha närmare 67 000 kronor för att reparera bilen.

I Norge så heter besiktningen “EU-kontroll” och verkstaden som du väljer ska vara auktoriserad av Statens vegvesen, som är norska vägmyndigheten.

Men något stämde inte. Svebo tyckte bilen kändes felfri och bestämde sig för att ta en så kallad efterkontroll hos NAF som är den norska motsvarigheten till svenska M Sverige. Resultatet kunde inte ha varit tydligare. Bilen gick rakt igenom kontrollen utan en enda anmärkning.
– Jag kände mig fullständigt lurad, säger Øystein Svebo till Motor.

Hos NAF kostade kontrollen 490 kronor och mekanikern som granskade bilen berättade att man bara sett mindre “spår” av olja och kylvätska vilket är helt normalt på en äldre bil. Även hjullager och ljusinställningar fick fullt godkänt.
– Det kan finnas lite glapp i hjullager utan att det räknas som en säkerhetsrisk, säger Svein Lillegård, kontrollansvarig hos NAF till Motor.

Aston Martin i Oslo. Foto: Google Maps

När Motor kontaktade Aston Martin Oslo stod verkstaden fast vid sin bedömning. Servicemanager Mats Stensøy menade att deras besiktningsman hade följt alla rutiner och att oljeläckaget var så pass stort att det droppade på verkstadsgolvet. Enligt Stensøy gjorde besiktningsmannen en “rimlig bedömning”

Skillnaden mellan verkstadens dom och NAF:s slutsats har fått många att reagera. För Øystein Svebo blev upplevelsen en väckarklocka. Och ett bevis på att det lönar sig att ifrågasätta även experterna.
– Det här visar att man inte alltid kan lita på märkesverkstäder. Man känner sig som att bilen hålls som gisslan. Ta alltid in en andra åsikt. Det kan spara tiotusentals kronor, säger Øystein.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt