Longbow visar upp körbar prototyp av nya super-elbilen. Bilen gick från skiss till körbar prototyp på rekordsnabba sex månader och elbilen väger bara 895 kg.
– Ett erfaret team är en enorm fördel, säger svenska Jenny Keisu som är en av grundarna bakom nya elbilsmärket. 
Elbilsföretaget Longbow har precis visat upp en ny “fullfartsprototyp” av sin kommande el-sportbil. Bilen har utvecklats på rekordkort tid menar företaget – ungefär en tredjedel av den tid som ett vanligt bilföretag brukar behöva. I ledningen finns svenskan Jenny Kietsu, tillsammans med Daniel Davey och Mark Tapscott, som båda tidigare jobbat hos Tesla och Lucid.
Jenny Keisu berättar att det erfarna teamet har varit avgörande för att kunna utveckla bilen så snabbt. Från de första tvådimensionella skisserna tog det bara, smått ofattbara, sex månader innan bilen var en fullt körbar prototyp.
– Att få göra den här resan tillsammans med ett erfaret team är en enorm fördel. Det gör att vi kan röra oss snabbare och samtidigt undvika många klassiska misstag – vi vet helt enkelt var fallgroparna finns, berättade Jenny Keisu för Carup i september.

Beställningar för båda modellerna tas emot redan nu, och första årets produktion av Speedsters ska enligt uppgift redan vara fullbokad. Speedster har ett startpris på cirka 1 060 000 kronor och Roadstern kostar ungefär 810 000 kronor i Storbritannien.
– Mottagandet har varit fantastiskt: från media, industrin och kunder. Faktum är att vi redan har fler reservationer än vi kan hantera under det första året, sa Jenny Keisu.
Speedstern väger bara 895 kilo, trots att den rymmer både ett 52 kWh-batteri, inverter och en bakmonterad elmotor. Effekten är ännu inte helt spikad, men enligt Autocar, som intervjuat grundarna, blir den minst 200 kW, motsvarande cirka 270 hästkrafter. När produktionen drar igång beräknas Speedstern kunna accelerera från 0 till 100 km/h på bara 3,5 sekunder, med en WLTP-räckvidd på 442 kilometer. I sportig körning tror teamet att den i praktiken klarar över 322 kilometer.

En del av Longbows filosofi kallar de för ett “100-årsavtal” – en ambition att skapa en bil som fortfarande känns relevant om hundra år. För att nå dit har de medvetet undvikit detaljer som snabbt skulle bli omoderna och låtit formen inspireras av klassiska bilar. Särskilt pekar de ut Shelby Cobra Coupé och Ferrari 288 GTO som förebilder. En annan viktig del av “100-årsavtalet” är bilens skräddarsydda aluminiumchassi, som har batteriet integrerat direkt i chassit. Detta både minskar vikten och ger bättre balans och väghållning i kurvor.



Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















