De river upp asfalt, skapar spår och sprider partiklar i luften. Nu vill Finland införa en maxhastighet för dubbdäck. För att rädda både vägar och miljö.
En ny kampanj i Finland vill införa en särskild maxhastighet för bilar med dubbdäck. Förslaget ska stoppa vägslitaget och få fler att välja friktionsdäck, skriver Ilta-Sanomat. Bakom idén står initiativet Renkaat kelin mukaan, som på svenska betyder ”Rätt däck efter väder”. Kampanjen samarbetar med flera myndigheter och vill nu att Finland inför en högsta tillåten hastighet för dubbdäck.
I dag finns i Finland regler för under vilka månader dubbdäck får användas, precis som i Sverige. Men det finns ingen gräns för hur fort man får köra med dem.
– Problemet är som störst under vår och höst, när motorvägarna har 120-gräns. Då får man köra fort även med dubbdäck, vilket påskyndar slitaget, säger kampanjens talesperson Jouko Lahti.

Enligt den finska vägmyndigheten Väylävirasto, motsvarande svenska Trafikverket, orsakar dubbdäck betydligt större slitage på vägarna än friktionsdäck. Särskilt när asfalten är våt. Slitaget ökar kraftigt vid hastigheter över 80 km/h och på hårt trafikerade vägar leder det till att asfalten snabbt blir spårig. Problemet har vuxit de senaste åren och blivit en ekonomisk fråga för staten.
Reparationerna blir dyrare, underhållsskulden växer och många vägar kräver ny beläggning långt tidigare än planerat.
– Situationen är ohållbar för vägnätets skick och den växande underhållsskulden. En rekommenderad högsta hastighet på 100 km/h för dubbdäck skulle kunna vara ett steg i rätt riktning. Det skulle minska slitaget och på sikt också få fler att välja friktionsdäck, säger Jouko Lahti till Ilta-Sanomat.

Förespråkarna menar att en hastighetsgräns inte bara skulle förlänga vägens livslängd utan också minska buller och partikelutsläpp. Dubbarna river loss små partiklar ur asfalten som virvlar upp i luften och påverkar både miljö och hälsa. Motståndarna varnar däremot för att en maxhastighet skulle irritera förare i landets nordliga delar, där dubbdäck fortfarande är en viktig säkerhetsfråga på isiga vägar.
Men enligt Lahti handlar det inte om att förbjuda dubbdäck. Utan att använda dem klokare.
– Många skulle kunna välja friktionsdäck, särskilt i södra Finland där vägarna sällan är isiga. Men för dem som behöver dubbar handlar det om att anpassa farten efter väglaget. En maxhastighet på 100 km/h vore en rimlig kompromiss, säger han.
I flera europeiska länder finns redan liknande regler. I Österrike får fordon med dubbdäck köra högst 80 km/h utanför tätort och 100 km/h på motorväg. I Schweiz är de tillåtna för fordon under 3,5 ton från 1 november till 31 mars, men är alltid förbjudna på motorvägar. Om Finland går vidare med förslaget blir landet ett av de första i Norden med särskild hastighetsgräns för dubbdäck.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















