Sakerna flest verkstäder fuskar med. Mekanikern avslöjar det vanligaste fusket.
– Det värsta ljugeriet enligt mig är hjulinställningar, säger Filip Salonen på Mannes Bilservice i Sölvesborg.
Det spelar ingen roll om du går till en märkesverkstad eller mindre verkstad. Det menar Filip Salonen. Han säger att man ska gå efter magkänslan.
– Först och främst skulle jag vilja säga att det inte spelar så stor roll om man går till en märkesverkstad eller till en mindre, det handlar om den personliga relationen.
Enligt Filip Salonen blir många bilägare blåsta på verkstaden. Det finns en sak som är värre än andra. Vissa verkstäder tar betalt för ett jobb som de inte gör.
– Det värsta ljugeriet enligt mig är nog hjulinställningar. Jag har haft många kunder som kommer med snedslitna däck. De tror att de har gjort en hjulinställning. Och märkesverkstaden har tagit betalt för detta, trots att de inte gjort något, säger Filip Salonen.

Han förklarar hur fusket går till. Det handlar om att verkstaden inte klarar av att genomföra reparationen, helt eller delvis. Istället för att erkänna kramar de pengar ur den intet ont anande kunden.
– I bilens bakvagn sitter bultar som man justerar hjulinställningen på. Men på bilar som är tio år eller äldre är dessa nästan alltid fastrostade. Det krävs för mycket arbete för att lossa dem och då säger man att det är gjort.
Det är inte bara hjulinställningarna som det slarvas med. Oljebyte ska man inte känna sig trygg med. Det påstår i alla fal Filip Salonen.
– En sak som det slarvas också med är oljebyte i bakaxeln och ändå har tagit betalt för det. Det är också en sådan sak på äldre bilar som kan vara lite komplicerade för att det har rostat fast.
Det är inte bara motorolja som behöver bytas. Bilen har mängder med skrymslen och vrår där det behöver pytsas på en och annan skvätt med jämna mellanrum. Enligt vår mekaniker är det ett vanligt slarv.
– Olja och filter byter man alltid. Sedan finns det andra ställen som behöver oljeskifte, men som många skiter i. Sedan kommer det till bromsvätska. Det ska bytas på varje hjul. Men så lossar kanske inte bultarna och då tar det för lång tid. Då är det inte ovanligt att man struntar i det och säger att det är gjort ändå.
– Kupéfiltrer är också en sak som jag märker att det slarvas med. De säger att det är bytt men det är inte det. Det har att göra med att många bilägare inte kan kontrollera det själva. Sedan kommer de hit och vi kan påtala det för dem, säger Filip Salonen.
För honom är det viktigt att vara ärlig mot kunderna.
– Jag säger alltid att det var fastrostat och inte gick att rubba, avslutar Filip Salonen.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















