Avslöjat: Elbussar i Sverige kan styras från Kina

Kinesiska elbussar kan stoppas och stängas från Kina. Norskt avslöjande skakar kollektivtrafiken. Bussarna används även i Sverige.
– Vi behöver involvera alla behöriga myndigheter som arbetar med cybersäkerhet, stå tillsammans och dra nytta av spetskompetens. Kanske inte bara på nationell nivå, utan även på internationell nivå, säger bussbolaget Ruters vd Bernt Reitan Jenssen.

Ett norskt test avslöjar allvarliga säkerhetsproblem med kinesiska elbussar. Ruter, som driver kollektivtrafik i Oslo, har hemlighet testat säkerheten hos sina elbussar. De tog en elbuss från Europa och en elbuss från kinesiska Yutong till sin verkstad utanför Oslo och tog isär bussarna. Sedan undersökte de alla signaler från bussarna i ett isolerat rum, uppger NRK

Resultatet blev alarmerande. Ingenjörerna upptäckte att kontrollen över den kinesiska elbussen kan tas över av tillverkaren i Kina. De kan bland annat uppdatera programvaran som de vill, göra alla diagnoser i bussen. Allvarligast av allt är att de kan kontrollera bussens batteri och strömförsörjning. Elbussarna från Yutong finns även i Sverige.
– I teorin skulle bussen därför kunna stoppas eller göras obrukbar av tillverkaren”, rapporterar Ruter.

En av de som var med och tog isär bussarna är Arild Tjomsland som är specialrådgivare vid Universitetet i Sørøst-Norge.
– Tänk dig din egen mobiltelefon. Över en natt får du en ny programuppdatering, och sedan är den bara svart, säger han till NRK.

Vid en geopolitisk kris skulle Kina kunna stoppa bussen var de vill för att skapa kaos, uppger de norska forskarna. De kan även stänga inne passagerare i bussarna om den blir strömlös. 
– Men kriser och krig är förstås väldigt långt borta. Det är osannolikt.

Nu försöker de norska ingenjörerna utveckla en lösning för att bussarna ska kunna köras utan att Kina kommer åt dem över internet. Bussbolaget Ruter ser mycket allvarligt på situationen. 
– Vi har informerat nationella och lokala myndigheter och samarbetar för att fastställa tydliga cybersäkerhetskrav i framtida upphandlingar, säger Ruters vd Bernt Reitan Jenssen.

Frågan är nu uppe på regeringsnivå i Norge. Regeringen tycks dock ta relativt lätt på problemet. Även i Sverige har det blivit allt vanligare att kinesiska bussar köps in till kollektivtrafiken. 
– Vi arbetar just nu med detta. Tillsammans med aktörer som Ruter och andra inblandade inom kollektivtrafiken ska vi se till att denna sektor är mindre utsatt för risker. De har meddelat oss, och vi har gjort bedömningar av det. Vi har utifrån koncentrationen bedömt att det var oproblematiskt. Så det här är något som måste bedömas kontinuerligt, säger norska kommunikationsministern Jon-Ivar Nygård till NRK. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt