Nya billiga Model Y Standard har flera nackdelar jämfört med de dyrare versionerna. I ett nytt test undersöks elbilen i minsta detalj och flera intressanta upptäckter gjordes.
– En betydande del av det traditionella Tesla-nöjet går förlorat, skriver Auto Week.
Tesla avslöjade nyligen sin nya nedbantade instegsversion av bästsäljaren Model Y. Det blir en enklare version av modellen som tappar en del utrustning som kanske inte hör till livets absoluta nödtorft i en bil. I gengäld får köparna en vettig elbil för under 499 990 kronor. Elbilen kallas för Model Y Standard och tillverkas i fabriken i Grünheide utanför Berlin. I Sverige går den redan nu att beställa och de första leveranserna inleds i november. I Holland har Auto Week fått prova köra nya Teslan och de hittade många nackdelar med elbilen.
– Tesla går helt “tillbaka till grunderna” med den här bilen, skriver Auto Week.
Holländarna menar att Teslans låga pris märks tydligt då den känns annorlunda både tekniskt och visuellt jämfört med vanliga Model Y. På utsidan saknar Model Y Standard ljusrampen i fronten och slitsarna i stötfångarens respektive hörn är försvunna.
– Allt kretsar kring det låga priset, så bilen behövde förenklas efter att ansiktslyftningen hade gjort Model Y betydligt mer komplex, skriver Auto Week.


Inuti nya Teslan finns det också flera tydliga ändringar. Stolarna är klädda i tyg, och den kanske tydligaste förändringen är att panoramaglastaket är borta. Glastaket finns dock kvar, men det har täckts över med ett innertak. Auto Week upptäckte även att sätena bara går att justera genom infotainmentskärmen, vilket de anser är en stor nackdel. Annars tycker de att interiören fungerar bra.
– Det finns inte mycket att klaga på när det gäller utrustningen, skriver Auto Week.
Även om nya Model Y Standard är en av de långsammaste Teslorna tycker inte Auto Week att det är något negativt. Däremot tycker de att den saknar mycket som gör andra Teslor roliga att köra. Elbilens största nackdel upptäckte de när de fick provköra den.
– Model Y Standard verkar inte ha fått de avancerade, extra bekväma stötdämparna från den vanliga faceliftade Y. Istället får den en fjädring som förmodligen är precis den från den “gamla” Model Y, och verkligen starkt liknar den på vägen, skriver Auto Week.
Enligt Auto Week märks det tydligt att nya Model Y är en billigare version genom att den offrar komfort, förfining, lyx, hastighet och det traditionella Tesla-nöjet jämfört med de dyrare Teslorna. Samtidigt menar motortidningen att elbilen har mycket att erbjuda.
– Detta är en otrolig elbil, som fortfarande överträffar allt man kan få någon annanstans för det här priset när det gäller elektrisk prestanda, utrymme och till och med funktioner, skriver Auto Week.
Fakta Tesla Model Y Standard
| Total längd (mm) | 4 797 |
| Total bredd (med utfällda speglar) (mm) | 2 129 |
| Total bredd (med infällda speglar) (mm) | 1 982 |
| Total höjd (mm) | 1 621 |
| Markfrigång (mm) | 164 |
| Drivlina | Bakhjulsdrift |
| Hjul | 18” Aperture-fälgar |
| Acceleration 0–100 km/h | 7,2 sekunder |
| Räckvidd (WLTP) | 534 km |
| Energiförbrukning (kWh/100 km) | 13,1 kWh/100 km |
| Toppfart (km/h) | 201 km/h |
| Maximal effekt vid snabbladdning | 175 kW |
| Tjänstevikt (kg) | 1 906 kg |
| Bagageutrymme (liter) | 2 118 l |
| Skärm | 15,4” mittplacerad pekskärm |
| Ljudsystem | 7 högtalare |
| Max släpvagnsvikt | Upp till 1 600 kg |
| Fordonsgaranti | 4 år eller 80 000 km (det som inträffar först) |
| Batteri- och drivlinegaranti | 8 år eller 160 000 km (minst 70 % kapacitet under garantitiden) |
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.














