Det började som vilken dag som helst i trafiken. Tills en Bugatti Chiron Pur Sport mötte baksidan på en liten lastbil. Notan för reparationen är svindyr: mer än 16 stycken nya Volvo EX90.
Mat Armstrong fick upp ögonen för en kraschad Bugatti Chiron. Efter att ägaren krockade i Miamis täta trafik totalförstördes fronten och kvar stod ägaren med en reparationsnota som får de flesta bilägare att tappa hakan. Chiron Pur Sport är nämligen ingen vanlig bil.
– Det här är en av de dyraste Bugattis som någonsin tillverkats och bara 60 exemplar finns i världen, berättar Mat Armstrong.
Det är en extremare version av Bugatti Chiron som är mer specialanpassad, optimerad och har snabbare acceleration i kurvor. Ny kostade hyperbilen över 35 miljoner kronor. Modellen bygger på W16-motorn på åtta liter och har fyrhjulsdrift men Pur Sport-versionen är lättare, har ett mer aggressivt chassi och aerodynamikpaket. Varje detalj är noggrant framställd i kolfiber och andra exklusiva material. Allt är gjort för prestanda på absolut högsta nivå. Men det gör också att minsta krock blir extremt kostsam.
När hyperbilen krockade med en liten lastbil i Miami blev de exklusiva frontdelarna krossade och varje del kostar skjortan. Det kan förklara varför Mat fått chansen att buda hem den på auktion. Men innan hörde han sig för hur mycket den skulle kosta att reparera. Då kom smällen.
– 1,7 miljoner dollar bara i delar – och det är utan arbetskostnad, säger Mat.
Det är drygt 16 miljoner svenska kronor. För samma summa skulle man kunna köpa hela 16 stycken nya Volvo EX90. Och det är innan man räknat arbete, transport och andra kostnader. Det finns dock en anledning till att reparationen är så dyr.
– Allt är i kolfiber. Från front till bak, till och med torkararmarna. Inga plastdetaljer här. Om något ska fixas måste det göras direkt via Bugatti.
Varje komponent är unik. Ett par strålkastare kostar runt 1,65 miljoner kronor, varje framskärm i kolfiber cirka 1,89 miljoner kronor, en liten del av huven 548 000 kronor och frontgrillens ram 878 000 kronor. Lägg ihop allt och det blir tydligt varför en frontkrock på en hyperbil snabbt blir astronomiskt dyr.

Bugatti har dessutom en strikt policy för dessa hyperbilar. Bilen måste skickas tillbaka till fabriken i Frankrike för reparation. Endast där kan delarna skaffas och bilen återställas till originalskicket, vilket gör notan ännu saftigare.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















